Landdistriktsformand mødtes med minister for udviklingssamarbejde

Formand for Landdistrikternes Fællesråd Steffen Damsgaard mødtes tirsdag med minister for udviklingssamarbejde Ulla Tørnæs for at drøfte landdistrikternes muligheder og udfordringer.

Steffen Damsgaard og Ulla Tørnæs mødtes til en snak om vækst og udvikling i hele Danmark.

Vækst, beskæftigelse og uddannelsesmuligheder i hele Danmark var blandt de emner, der stod højt på dagsordenen, da formanden for Landdistrikternes Fællesråd, Steffen Damsgaard, tirsdag lagde vejen forbi Udenrigsministeriet for at mødes med minister for udviklingssamarbejde Ulla Tørnæs (V).

- Det var en fornøjelse at mødes med minister Ulla Tørnæs for at drøfte de muligheder og udfordringer, landdistrikterne står over for i disse år, hvor et Danmark i balance er på den poltiske dagsorden, siger Steffen Damsgaard.

Ministeren og formanden for Landdistrikternes Fællesråd diskuterede flere forskellige initiativer, der kan styrke mulighederne for at bo og drive virksomhed i hele Danmark.

- Vi havde en rigtig god snak om rammebetingelserne for erhvervslivet, digital infrastruktur og uddannelse. Det er tydeligt at mærke, at ministeren har et stort personligt engagement i forhold til landdistrikterne, og jeg glæder mig til at fortsætte samarbejdet, siger Steffen Damsgaard.

Minister for udviklingssamarbejde Ulla Tørnæs lægger da heller ikke skjul på, at landdistrikterne ligger hende og regeringen meget på sinde.

- Regeringen vil have et Danmark i balance. Derfor arbejder alle regeringens ministre målrettet på, at vores arbejde skal komme hele Danmark til gavn, siger hun og fortsætter:

- I samarbejdet med udviklingslandene siger jeg ofte, at den største danske styrke er det, vi kommer med som hele Danmark. Og her har landdistrikterne rigtig meget at byde ind med fra produktion og bearbejdning af fødevarer til nærdemokrati og lokalt samarbejde. Jeg glæder mig meget til at fortsætte mit samarbejde med Landdistrikternes Fællesråd.

Landdistrikternes Fællesråd har, som den overordnede landdistriktsorganisation, en tæt dialog med Folketinget og regeringen.

Noa Jankovic, pressechef i Landdistrikternes Fællesråd, tlf. 71 70 82 49, mail noa@landdistrikterne.dk