Landdistrikternes Fællesråd

Landdistrikternes Fællesråd vælger nye medlemmer til bestyrelsen

Et par kendte ansigter og to nye medlemmer er valgt ind i Landdistrikternes Fællesråds bestyrelse efter kampvalg på alle de ledige poster. Formanden glæder sig til samarbejdet.
Landdistrikternes Fællesråd har fået fire nye bestyrelsesmedlemmer, hvoraf to er genvalgt. Øverst fra venstre: Arne Haahr Hansen, Christina K. Hansen. Nederst fra venstre: Hanne Lene Haugaard og Lone Kastberg.

På coronaens betingelser afholdt Landdistrikternes Fællesråd en digital generalforsamling fredag med over 100 deltagere. Der var kampvalg på de tre ledige bestyrelsesposter for hhv. A-medlemmer, B-medlemmer og C-medlemmer.

Resultatet var, at fællesrådet måtte sige farvel til to tidligere bestyrelsesmedlemmer, Anders Brandt opstillet af Sønderborg Landsbyforum samt Charlotte Roest opstillet af Næstved Kommune, og goddag til borgmester i Holbæk Kommune Christina K. Hansen og formand for VibLand i Viborg Lone Kastberg. Både Hanne Lene Haugaard, opstillet af DGI, og Arne Haahr Hansen, opstillet af COOP, blev genvalgt til bestyrelsen.

Formand for Landdistrikternes Fællesråd Steffen Damsgaard udtaler:

- Der er blevet valgt fire kompetente repræsentanter ind i Landdistrikternes Fællesråds bestyrelse, hvoraf to er helt nye ansigter. Det er en stor glæde at byde velkommen til både de nye og de genvalgte stærke kræfter, og jeg glæder mig til at trække i arbejdstøjet med bestyrelsen efter sommerferien, siger han og tilføjer:

- Det er altid vemodigt at sige farvel til gode bestyrelseskolleger, og jeg vil derfor gerne rette en stor tak til Charlotte Roest og Anders Brandt for deres store og engagerede indsats for Landdistrikternes Fællesråd. Jeg er sikker på, at vi mødes derude i vores fælles kamp for at styrke landdistrikterne.

Borgmester i Holbæk Kommune Christina Krzyrosiak Hansen (S) udtaler:

- Jeg er glad for at være blevet valgt som delegeret til Landdistrikternes Fællesråd. Jeg glæder mig til det samarbejde, som vi kan have på kryds og tværs af landet til gavn for udviklingen af hele Danmark. I Holbæk Kommune ved jeg, hvad stærke lokalområder og aktive landsbyer betyder for den lokale udvikling og sammenhængskraft. Jeg håber at kunne give den inspiration videre til andre, men også til at få nye perspektiver og udviklingsidéer med hjem, så vi kan fastholde vækst og udvikling af vores lokalområder, fortæller Christina Krzyrosiak Hansen, borgmester i Holbæk Kommune.

Formand for VibLand Lone Kastberg udtaler:

- Jeg er utrolig glad for at blive en del af bestyrelsen, fordi jeg brænder så meget for landdistrikterne og landsbyerne - deres forcer såvel som udfordringer. Det skal vi fortsat have et godt greb i og et synligt fokus på. Derudover vil jeg gerne være med til at sikre, at vi stadig møder landdistrikterne i øjenhøjde, siger Lone Kastberg, formand for VibLand.

De nyvalgte bestyrelsesmedlemmer i Landdistrikternes Fællesråd:

Christina Krzyrosiak Hansen (opstillet af Holbæk Kommune)

Christina Krzyrosiak Hansen (S) har været borgmester i Holbæk Kommune siden kommunalvalget 2017. Hun har siddet i kommunalbestyrelsen siden 2013 og er i dag formand for Økonomiudvalget. Christina Krzyrosiak Hansen har en bachelorgrad i Sociologi fra Københavns Universitet. Hun er bosat i Holbæk.

Lone Kastberg (opstillet VibLand)

Lone Kastberg er medstifter af VibLand i 2015 og har siddet som formand siden. Hun har i en årrække deltaget i forskelligt frivilligt arbejde, blandt andet som tovholder på et lokalt områdefornyelsesprojekt med et budget på knap 10 mio. kr. Lone Kastberg har arbejdet på Skive College de seneste 10 år som faglærer og koordinator. Hun bor i Møldrup med sin mand og har fire udeboende børn.

Hanne Lene Haugaard (opstillet af DGI)

Hanne Lene Haugaard er formand for DGI Gymnastik samt medlem af DGI’s hovedbestyrelse. Derudover besidder hun en række andre poster hovedsagelig inden for idrættens og gymnastikkens verden. Men også i bestyrelsen for CEFU og Haderslev Ungdomsskole. Til daglig arbejder Hanne Lene Haugaard som freelance proces- og projektkonsulent. Hun bor i Sdr. Vilstrup syd for Haderslev.

Arne Haahr Hansen (opstillet af Coop)

Arne Haahr Hansen blev genvalgt til bestyrelsen ved generalforsamlingen 2020. Han er landsrådsmedlem i Coop, medlem af Lokal- og Dagli' Brugsernes Kæderåd, medlem af Låneforeningen samt formand for Dagli' Brugsen i Tistrup. Til daglig arbejder han som Assistant Project Manager hos LEGO. I ti år har Arne Haahr Hansen været formand for en LAG-gruppe. Først seks år for LAG Varde, derefter fire år som formand for LAG Fanø-Varde indtil april 2018. Han har politisk erfaring fra byrådet i Varde Kommune samt Arlas repræsentantskab.

Eva Østergaard, kommunikations- og pressekonsulent i Landdistrikternes Fællesråd, tlf. 53 85 01 36, mail: eoe@landdistrikterne.dk

Information om Landdistrikternes Fællesråd

Landdistrikternes Fællesråd
Rådhusgade 100
8300 Odder

61 313 636http://www.landdistrikterne.dk

Landdistrikternes Fællesråd er en partipolitisk neutral interesseorganisation, der arbejder for at skabe bedre rammevilkår for landdistrikter og yderområder i Danmark.

Vi tæller 55 kommuner og fire regioner, der tilsammen repræsenterer over 4 millioner danskere. Medlemmerne er tillige en række landsdækkende organisationer, de lokale aktionsgrupper samt et større antal landsbyer og landdistriktsråd.

Følg pressemeddelelser fra Landdistrikternes Fællesråd

Flere pressemeddelelser fra Landdistrikternes Fællesråd

Landdistrikterne: CO2-afgift vil koste arbejdspladser og skævvride Danmark21.2.2024 12:35:01 CET | Pressemeddelelse

Hvis anbefalingerne til en grøn afgift på landbruget realiseres, vil det medføre et stort tab af lokale arbejdspladser, svække udviklingen i landdistrikterne og skævvride landet. I værste fald et kæmpe fald i beskæftigelsen i landdistrikterne! Landdistrikternes Fællesråd opfordrer til at konsekvenserne for landdistrikterne skal tænkes ind i forhandlingerne om den grønne omstilling.

Landdistrikterne advarer: Ekspertgruppes anbefalinger vil koste arbejdspladser og rive livsnerver over i landdistrikterne19.2.2024 20:22:43 CET | Pressemeddelelse

Et ekspertudvalg nedsat af regeringen har givet sit bud på, hvordan erhvervsstøtteordningen kan slankes med mindst 2 mia. kr. Landdistrikternes Fællesråd forudser, at regeringens spareøvelse vil skævvride Danmark markant, koste tusindvis af jobs, medføre konkurser og betyde stor fraflytning fra landdistrikterne, såfremt det regeringsnedsatte udvalgs anbefalinger gennemføres.