Landdistrikternes Fællesråd roser landdistriktspulje på 12,5 millioner

En pulje på 12,5 millioner kroner skal sikre nye turisme- og ø-projekter i hele landet. Landdistrikternes Fællesråd, som er den overordnede landdistriktsorganisation i Danmark, roser puljens fokus.

Steffen Damsgaard, formand for Landdistrikternes Fællesråd, roser landdistriktspuljens fokus.

Formand for Landdistrikternes Fællesråd Steffen Damsgaard roser ordningen for at have fokus på turismeprojekter.

- Turismen er et af de områder, hvor der er et kæmpepotentiale for at skabe yderligere vækst og udvikling i hele Danmark. Jeg er derfor rigtig glad for, at regeringen og aftalepartierne har valgt at fokusere på dette i forbindelse med udmøntningen af landdistriktspuljen, som netop handler om at fremme en bæredygtig udvikling i landdistrikterne og på øerne, siger han.

Damsgaard håber, at borgere, institutioner og virksomheder med lokal forankring i landdistrikterne vil bruge puljen som en løftestang for projekter, der skaber arbejdspladser og tiltrækker turister.

- Der er slet ingen tvivl om, at denne satsning vil være en stærk katalysator for at skabe aktivitet, fornyelse og lokal begejstring i landdistrikterne, siger han.

Landdistriktsformanden ser frem til regeringens nationale turismestrategi, som han håber vil skabe bedre rammevilkår for turisme og oplevelsesøkonomi uden for de største byer.

Det er partierne bag planlovsaftalen som er blevet enige om, at der i forbindelse med denne ansøgningsrunde udmøntes 12,5 mio. kr. fra puljen rettet mod turisme og ø-projekter. Det oplyser erhvervs- og vækstminister Troels Lund Poulsen (V) i en pressemeddelelse.

Ansøgningsfristen for anden runde af ø-støtten og forsøgsprojekterne i 2016 er mandag den 26. september, kl. 12.00.

For mere information se hjemmesiden www.livogland.dk

Vi tæller 55 kommuner, der tilsammen repræsenterer over 2,8 millioner danskere. Medlemmerne er tillige en række landsdækkende organisationer og virksomheder samt et større antal landsbyer og landdistriktsråd.

Vestdanmark kan blive medieforligets store taber18.5.2018 07:38pressemeddelelse

De regionale filmfonde, FilmFyn og Den Vestdanske Filmpulje, der med stor succes har støttet filmproduktion i Vestdanmark, risikerer at få udhulet deres finansieringsgrundlag i et kommende medieforlig. Det vil ikke alene underminere grundlaget for kreative industrier og vækst uden for København, men også fratage Vestdanmark en oplagt profileringsmulighed, lyder kritikken fra bl.a. Landdistrikternes Fællesråd, der kæmper for at få afsat 15 millioner årligt til hver af de regionale filmfonde i forbindelse med medieforliget.