Landdistrikternes Fællesråd om 2030-plan: Savner fokus på velfærd i landdistrikterne

Flere ældre og stigende priser presser økonomien i land- og yderkommuner. Landdistrikternes Fællesråd efterlyser fokus på velfærd i landdistrikterne i regeringens 2030-plan.
Landdistrikternes Fællesråd efterlyser fokus på velfærd i landdistrikterne i regeringens 2030-plan, der blev præsenteret fredag. Foto: Mads Krabbe

Midler til at finansiere det voksende antal af børn og ældre, fem mia. kr. ekstra til bedre velfærd og en tilførsel af 5.000 flere ansatte til den offentlige sektor frem mod 2030. Det er blandt andet, hvad der skal sikre, at velfærden som minimum er på samme niveau i 2030, som den er i dag, hvis man følger regeringens 2030-plan, der blev præsenteret fredag.

For ifølge beregninger fra regeringen vil der i 2030 være ikke mindre end 125.000 flere ældre over 70 år. Det vil presse kommuner i provinsen og særligt land- og yderkommuner, hvor der i forvejen er en høj andel af ældre, og hvor rekrutteringsudfordringerne er store.

Hos Landdistrikternes Fællesråd, som er talerør for en lang række kommuner i landdistrikterne, anerkender man regeringen for at adressere fremtidens velfærdsudfordringer men formand Steffen Damsgaard savner fokus på landdistrikterne:

- Den demografiske udvikling med flere ældre kombineret med stigende priser kan i den grad mærkes på pengepungen i land- og yderkommuner, der risikerer at skære i selv basal kernevelfærd, siger han og tilføjer:

- Via skatten bidrager vi alle til den fælles velfærd uanset geografi. Selvom der ganske vist er afsat penge til at dække det demografiske træk, så er det langt fra nok til at opretholde kvaliteten og nærheden til serviceydelser i landdistrikterne. Grundet kommunernes økonomi frygter jeg, at vi den kommende tid vil se endnu større centralisering af skoler, dagtilbud og sundhedsydelser. Der er behov et Christiansborg, som tager ansvar og holder hånden under den nære kernevelfærd i alle dele af landet.

Afgiv et velfærdsløfte til landdistrikterne

Det får Landdistrikternes Fællesråd til at opfordre den til enhver tid siddende regering til at afgive et velfærdsløfte til landdistrikterne. Løftet skal grundlæggende sikre midlerne til at:

• Borgere i hele landet har samme adgang til velfærd
  • Borgere i hele landet oplever samme kvalitet i velfærd

En rundspørge blandt Landdistrikternes Fællesråds 55 medlemskommuner bekræfter tilmed vigtigheden af nær velfærd. Her ligger adgangen til offentlige services nemlig nummer 1, når der spørges ind til, hvad nye tilflyttere efterspørger.

Det understreger ifølge Steffen Damsgaard, at hvis det offentlige ikke er der, så er der heller ikke grundlag for ny udvikling. Og netop derfor er oplevelsen af nærhed og ensartet kvalitet i velfærd vigtigt for sammenhængskraften i Danmark:

- Hvis man har en ambition om at skabe et land i balance, så er det afgørende at skabe vished for danskerne om, at velfærden skal være til for alle. Også dem i landdistrikterne, siger han.

Rådhusgade 100
8300 Odder

Vi tæller 55 kommuner og fire regioner, der tilsammen repræsenterer over 4 millioner danskere. Medlemmerne er tillige en række landsdækkende organisationer, de lokale aktionsgrupper samt et større antal landsbyer og landdistriktsråd.