Landdistrikternes Fællesråd modtager SMV-pris

SMV-prisen 2018 går til Landdistrikternes Fællesråd for deres indsats med at udbrede kendskabets til SMV’ernes betydning for lokal jobskabelse og uddannelse af de lokale unge i landdistrikterne.

Steffen Damsgaard modtog på vegne af Landdistrikternes Fællesråd SMV-prisen 2018 fra Fonden Håndværkets Hus. Foto: John Ehbrecht

SMVdanmarks formand, Niels Techen, har i dag på vegne af Fonden Håndværkets Hus uddelt SMV-prisen til Steffen Damsgaard, formand for Landdistrikternes Fællesråd.

Overrækkelsen fandt sted på SMVdanmarks årsmøde, der netop er blevet afholdt i Docken i København. Det skriver SMVDanmark i en pressemeddelelse.

- Landdistrikternes Fællesråd har bidraget positivt med at sikre gode vækstforhold for SMV’erne i hele landet – også i Danmarks land- og yderområder. De har bidraget væsentlig til at øge forståelsen for, hvor vigtigt et aktivt lokalt erhvervsliv er for en bred vifte af aktiviteter i land- og yderområderne. Landdistrikternes Fællesråd får SMV-prisen 2018 som en anerkendelse for deres solide indsats og ikke mindst gode samarbejde med SMVdanmark, sagde Niels Techen, formand for SMVdanmark, da han overrakte prisen på SMVdanmarks årsmøde.

- Land og by er hinandens forudsætninger, og det er vigtigt med et sammenhængende Danmark. Derfor er det en kæmpe ære at få tildelt SMV-Prisen. Det er en ubeskrivelig dejlig påskønnelse for indsatsen, som jeg gerne vil takke Fonden Håndværkets Hus for, sagde formanden for Landdistrikternes Fællesråd Steffen Damsgaard, da han modtog prisen på SMVdanmaerks årsmøde i dag.

SMV’erne skaber jobs og lærepladser

I indstillingen af Landdistrikternes Fællesråd lagde Fonden Håndværkets Hus vægt på, at rådet har bidraget til at øge den generelle forståelse for SMV’ernes rolle i den private jobskabelse og i uddannelsen af de unge i landdistrikterne.

- Vi ved jo godt i SMVdanmark, at det er SMV’erne, der går forrest, når det kommer til at trække det tunge læs med at skabe nye jobs og lærepladser i både land og by. Men det skal resten af Danmark også vide! Derfor har Landdistrikternes Fællesråd og SMVdanmark ofte samarbejdet for at rette fokus på SMV’ernes betydning over for politikere og presse, hvilket blandt andet har resulteret i nedsættelsen af ’Vækstudvalget for erhverv, der fylder meget i land- og yderområder, sagde Niels Techen.

SMV-prisen

SMV-prisen uddeles årligt på SMVdanmarks årsmøde til en modtager, der har gjort en bemærkelsesværdig indsats i arbejdet for at skabe gode rammer for at etablere, drive og udvikle små og mellemstore virksomheder, SMV’ere.

Prisoverrækkelsen fandt sted dags dato på SMVdanmarks årsmøde i København, og det er femte gang, Fonden Håndværkets Hus uddeler SMV-prisen.

Noa Jankovic, kontorchef i Landdistrikternes Fællesråd, tlf. 71 70 82 49, mail nja@landdistrikterne.dk

Vi tæller 55 kommuner, der tilsammen repræsenterer over 2,8 millioner danskere. Medlemmerne er tillige en række landsdækkende organisationer og virksomheder samt et større antal landsbyer og landdistriktsråd.

Vestdanmark kan blive medieforligets store taber18.5.2018 07:38pressemeddelelse

De regionale filmfonde, FilmFyn og Den Vestdanske Filmpulje, der med stor succes har støttet filmproduktion i Vestdanmark, risikerer at få udhulet deres finansieringsgrundlag i et kommende medieforlig. Det vil ikke alene underminere grundlaget for kreative industrier og vækst uden for København, men også fratage Vestdanmark en oplagt profileringsmulighed, lyder kritikken fra bl.a. Landdistrikternes Fællesråd, der kæmper for at få afsat 15 millioner årligt til hver af de regionale filmfonde i forbindelse med medieforliget.