Landdistrikter: Urbaniseringen er ved at vende

En ny redegørelse fra regeringen viser, at befolkningen er vokset i flere af de landkommuner, som tidligere har haft befolkningstilbagegang. Det vækker glæde hos Landdistrikternes Fællesråd.

Erhvervs- og vækstminister Troels Lund Poulsen har i dag offentliggjort den årlige regional- og landdistriktspolitiske redegørelse, der skal forelægges Folketinget.

Redegørelsen viser at der begyndende tegn på, at urbaniseringen er ved at vende. Konkret har 16 kommuner, der havde tilbagegang i befolkningstallet i 2014, oplevet befolkningsfremgang i 2015. Disse kommuner er bredt fordelt i Nord-, Vest- og Sydjylland, på Djursland og Fyn, samt Guldborgsund Kommune på Lolland-Falster. En del af kommunerne har igennem flere år haft en negativ befolkningsudvikling.

Hos Landdistrikternes Fællesråd, der tæller 41 af landets 98 kommuner, glæder man sig over tendensen.

- Det er meget positivt, at en række af de land- og yderkommuner, som over en årrække har været mærket af fraflytning nu oplever en befolkningstilvækst. Det viser, at urbaniseringen ikke er nogen naturlov, men noget vi kan bremse, siger formand Steffen Damsgaard.

Det er blandt andet kommuner som Hjørring, Jammerbugt, Ringkøbing-Skjern og Ærø, der har oplevet en positiv befolkningsudvikling.

Damsgaard understreger, at det er afgørende at der sikres bedre rammevilkår med muligheder for vækst og udvikling i hele landet, hvis den positive tendens skal fortsætte.

- Vi har altid troet på, at det var muligt at bremse urbaniseringen. Derfor håber vi, at den positive tendens vil tage til i styrke i takt med, at udflytningen af statslige arbejdspladser og regeringens plan for vækst og udvikling bliver implementeret, afslutter han.

Udover befolkningstilvæksten hæfter Landdistrikternes Fællesråd sig ved, at hussalg og realkreditudlånet viser spirende tegn på, at flere dele af landet er inde i en god udvikling.

Yderligere oplysning hos Steffen Damsgaard, formand for Landdistrikternes Fællesråd, tlf. 5174 0062 og pressechef Noa Jankovic, tlf. 7170 8249.

Vi tæller 47 kommuner, der tilsammen repræsenterer over 2,6 millioner danskere. Medlemmerne er tillige en række landsdækkende organisationer og virksomheder samt et større antal landsbyer og landdistriktsråd.