Landdistrikternes Fællesråd

Landdistrikter: Stram økonomiaftale er lidt bedre end frygtet

Den nye økonomiaftale, som er indgået mellem kommunerne og regeringen for 2023, vil presse den borgernære kernevelfærd, men der er også enkelte positive elementer, vurderer formanden for Landdistrikternes Fællesråd. Samlet set vurderer han, at aftalen er lidt bedre end frygtet.

Regeringen og kommunerne indgik onsdag en aftale om rammerne for kommunernes økonomi for 2023 efter et længere forhandlingsforløb. Den stramme aftale vil kunne mærkes i landdistriktskommunerne og i prioriteringen af decentrale borgernære servicetilbud i landdistriktskommuner, frygter formanden Landdistrikternes Fællesråd, Steffen Damsgaard

- Jeg finder samlet set økonomiaftalen mellem regeringen og kommunerne god, og på trods af en stram økonomisk ramme, er den med til at skabe grundlaget for den borgernære kernevelfærd i hele Danmark, siger Steffen Damsgaard og fortsætter:

- Samtidig er det en meget stram aftale, hvor der ikke er råd til ret meget andet end at dække det demografiske træk på serviceområdet. Det bekymrer mig naturligvis, for det er afgørende for bosætning og erhvervsudvikling, at ø-, land- og yderkommunerne får en økonomi, der gør, at de kan opretholde decentrale servicetilbud af en ordentlig kvalitet, siger Steffen Damsgaard.

Landdistriktsformanden understreger, at aftalen skal tolkes i lyset af, at dansk økonomi er udfordret, men appellerer til, at det er et fælles ansvar løbende at sikre, at tingene hænger sammen.

- Den indgåede aftale bærer præg af, at den økonomiske virkelighed på mange måder er en anden end for bare få måneder siden. Vi oplever en meget høj inflation og råderummet er stærkt begrænset som følge af en række landspolitiske prioriteringer, der har været bred politisk opbakning til. Det er nu et fælles ansvar at få enderne til at mødes, uden det sker på bekostning af borgere og virksomheder i landdistrikterne, siger han.

Flere midler til pressede kommuner

Landdistrikternes Fællesråd har i fornyligt fremhævet behovet for at fordoble særtilskudspuljen fra ca. 360 mio. kr. til 720 mio. kr., da der er stigende behov for økonomisk hjælp til de pressede kommuner, hvilket ofte er ø-, land- og yderkommuner.

En stigning i puljen er kommet med i økonomiaftalen, og det roser formanden:

- Jeg er meget glad for, at det lykkedes kommunerne at få yderligere 250 mio. kr. i puljen, så den nu er over 600 mio. kr. målrettet en række kommuner, som er meget hårdt presset økonomisk, og som kun delvist fik reddet budgettet for indeværende år via tilskud fra særtilskudspuljen, siger Steffen Damsgaard og tilføjer:

- Nødvendigheden af den øgede pulje viser dog, at der fortsat er nogle urimeligheder i tilskuds- og udligningsmodellen, som bør ændres ved en justering af aftalen om tilskud og udligning i de kommende år.

Ligeledes roser formanden, at der er sikret midler til at håndtere strømmen af flygtninge fra Ukraine, som forholdsvis søger til landdistriktskommunerne, hvor der er landsmænd i forvejen.

Landdistrikternes Fællesråd er i dialog med de 55 medlemskommuner for i fællesskab at vurdere de forventede virkninger af den netop indgåede aftale.

Cecilie Davidsen Høj, kommunikations- og pressekonsulent i Landdistrikternes Fællesråd, tlf. 53850124, mail: cdh@landdistrikterne.dk

Information om Landdistrikternes Fællesråd

Landdistrikternes Fællesråd
Rådhusgade 100
8300 Odder

61 313 636http://www.landdistrikterne.dk

Landdistrikternes Fællesråd er en partipolitisk neutral interesseorganisation, der arbejder for at skabe bedre rammevilkår for landdistrikter og yderområder i Danmark.

Vi tæller 55 kommuner og fire regioner, der tilsammen repræsenterer over 4 millioner danskere. Medlemmerne er tillige en række landsdækkende organisationer, de lokale aktionsgrupper samt et større antal landsbyer og landdistriktsråd.

Følg pressemeddelelser fra Landdistrikternes Fællesråd

Flere pressemeddelelser fra Landdistrikternes Fællesråd