Landdistrikternes Fællesråd

Landdistrikter: Straksubetaling af LAG-midler er godt og på høje tid

Der er millioner af kroner på vej til virksomheder og foreninger i landdistrikterne med regeringens forslag om straksudbetaling af LAG-midler. Forslaget falder på et tørt sted, lyder det fra Landdistrikternes Fællesråd.
Formanden for Landdistrikternes Fællesråd, Steffen Damsgaard, glæder sig over forslaget om at straksudbetale LAG-midler.

Overalt i de danske landdistrikter kæmper både foreninger og små virksomheder med likviditeten som følge af coronakrisen. Nu kan en del af dem se frem til udbetalingen af længe ventede midler, hvis regeringens forslag om at straksudbetale 80 pct. af LAG-midlerne til de afsluttede LAG-projekter godkendes af Folketingets Finansudvalg.

Forslaget får ros med på vejen fra formanden for Landdistrikternes Fællesråd, Steffen Damsgaard:

- Det er en sag, vi har kæmpet for og italesat i et stykke tid, og forslaget falder i den grad på et tørt sted. Jeg er rigtig glad for, at regeringen og erhvervsministeren har lyttet til landdistrikterne. Folk kæmper i den grad en overlevelseskamp rundt om i det decentrale Danmark. Straksudbetalinger kan være med til at sikre deres fortsatte eksistens, siger han.

Selvom coronakrisen har lammet store dele af landet og har sat hele statsadministrationen på overarbejde, havde Steffen Damsgaard dog gerne set en lidt hurtigere proces.

- Bedre sent end aldrig, som man siger. Alligevel må man huske på, at der er mennesker bag det her, og det er deres livsgrundlag, som er på spil. Mange projektindehavere med helt almindelige indkomster har måttet mellemfinansiere deres projekter, mens processen har stået på. Derfor skal det ikke være nogen hemmelighed, at vi gerne havde set, at beslutningen om at straksudbetale LAG-midlerne var blevet taget tidligere, siger formanden for Landdistrikternes Fællesråd.

Forslaget fra erhvervsministeren kommer umiddelbart efter, at de tre organisationer Landdistrikternes Fællesråd, Landbrug & Fødevarer og Cevea i Avisen Danmark tirsdag på baggrund af analyser fra finanskrisen advarede om, at coronakrisen risikerer at gå særligt hårdt ud over landdistrikterne.

Skævvridningen bliver bemærket af erhvervsminister Simon Kollerup (S) i den pressemeddelelse, ministeriet har sendt ud omkring forslaget om straksudbetaling af LAG-midlerne.

- De større byer kom bedst ud af finanskrisen, mens flere landdistrikter stadig kæmper med eftervirkningerne. Og corona-krisen er også hård for yderområderne i Danmark. Det er derfor, regeringen har sagt, at vi skal ud af krisen på en retfærdig måde. Vi har en mulighed for at gøre det anderledes den her gang, hvor regningen for krisen ikke ender i for eksempel landdistrikterne, udtaler erhvervsministeren i pressemeddelelsen.

Landdistrikternes Fællesråd har kontinuerligt fokus på at styrke de lokale aktionsgruppers rammer for at støtte projekter, der skaber liv og arbejdspladser i hele Danmark. Ifølge fællesrådets formand er næste mål, at virksomheder og foreninger får udbetalt en overvejende del af det bevilligede LAG-beløb, allerede når de får tilsagn om tilskud.

Eva Østergaard, kommunikations- og pressekonsulent i Landdistrikternes Fællesråd, tlf. 53 85 01 36, mail: eoe@landdistrikterne.dk

Information om Landdistrikternes Fællesråd

Landdistrikternes Fællesråd
Rådhusgade 100
8300 Odder

61 313 636http://www.landdistrikterne.dk

Landdistrikternes Fællesråd er en partipolitisk neutral interesseorganisation, der arbejder for at skabe bedre rammevilkår for landdistrikter og yderområder i Danmark.

Vi tæller 55 kommuner og fire regioner, der tilsammen repræsenterer over 4 millioner danskere. Medlemmerne er tillige en række landsdækkende organisationer, de lokale aktionsgrupper samt et større antal landsbyer og landdistriktsråd.

Følg pressemeddelelser fra Landdistrikternes Fællesråd

Flere pressemeddelelser fra Landdistrikternes Fællesråd

Landdistrikterne: CO2-afgift vil koste arbejdspladser og skævvride Danmark21.2.2024 12:35:01 CET | Pressemeddelelse

Hvis anbefalingerne til en grøn afgift på landbruget realiseres, vil det medføre et stort tab af lokale arbejdspladser, svække udviklingen i landdistrikterne og skævvride landet. I værste fald et kæmpe fald i beskæftigelsen i landdistrikterne! Landdistrikternes Fællesråd opfordrer til at konsekvenserne for landdistrikterne skal tænkes ind i forhandlingerne om den grønne omstilling.

Landdistrikterne advarer: Ekspertgruppes anbefalinger vil koste arbejdspladser og rive livsnerver over i landdistrikterne19.2.2024 20:22:43 CET | Pressemeddelelse

Et ekspertudvalg nedsat af regeringen har givet sit bud på, hvordan erhvervsstøtteordningen kan slankes med mindst 2 mia. kr. Landdistrikternes Fællesråd forudser, at regeringens spareøvelse vil skævvride Danmark markant, koste tusindvis af jobs, medføre konkurser og betyde stor fraflytning fra landdistrikterne, såfremt det regeringsnedsatte udvalgs anbefalinger gennemføres.