Landdistrikter: Ny aftale fjerner flere mobilhuller

Regeringen og teleforligskredsen er blevet enige om at stille krav om bedre dækning for mobiltale og mobilt bredbånd i landdistrikterne i forbindelse med den kommende 1800 MHz-auktion. Der er optimisme at spore hos Landdistrikternes Fællesråd.

Energi-, forsynings- og klimaminister Lars Chr. Lilleholt (V) har fået opbakning fra teleforligskredsen til det dækningskrav, der skal stilles i forbindelse med den kommende 1800 MHz-auktion.

I alt får 2183 husstande, virksomheder og sommerhuse adgang til en mobil bredbåndsforbindelse med en downloadhastighed på mindst 30 Mbit/sekund, en uploadhastighed på mindst 3 Mbit/sekund samt taledækning.

Hos Landdistrikternes Fællesråd, som tæller 41 danske land- og yderkommuner, er der forsigtig optimisme.

- Det er positivt, at regeringen og teleforligskredsen har indgået en aftale, der skaber bedre mobil- og bredbåndsdækning til de dele af lande, der i dag ikke har en stabil forbindelse. Det bringer os dog langt fra i mål i forhold til regeringens egen målsætning om, at alle skal have adgang til mindst 100 Mbit/s download og 30 Mbit/s upload, siger formand Steffen Damsgaard.

Ifølge Damsgaard er en hurtigt internetforbindelse afgørende i forhold til at sikre bosætning og erhvervsudvikling på landet.

- I dag er det at have adgang til højhastighedsbredbånd på højde med adgang til vand i hanerne og strøm i kontakten, forklarer han.

Steffen Damsgaard kalder de nye dækningskrav "et godt skridt i retning af visionen om at få bredbånd til alle", men mener ikke, man er i mål i forhold til at fjerne alle mobilhullerne i landdistrikterne.

- Vi skal være en digital vindernation, og det kræver, at vi sætter nye og højere målsætninger for det næste årti, siger han og fortsætter:

- I udgangspunktet ønsker vi selvfølgelig fuld dækning ved frekvens-auktioner, men vi anerkender også, at der her bliver taget et godt skridt i den rigtige retning, afslutter Steffen Damsgaard.