Landdistrikter kræver decentralisering af SKAT

Landdistrikternes Fællesråd kræver, at hovedparten af de op mod 2.000 nye medarbejdere, der ansættes i forbindelse med opsplitningen af SKAT, bliver placeret uden for hovedstadsområdet.

Formanden for Landdistrikternes Fællesråd håber på en decentralisering af SKAT.

Skatteminister Karsten Lauritzen (V) har fredag præsenteret en plan, der lægger op til at organisere skattevæsenet i Danmark på en ny måde. Det indebærer blandt andet rekruttering af op mod 2.000 nye folk frem mod 2020 og opslitning af SKAT i en række mindre styrelser, hvoraf mindst én skal placeres i provinsen.

- Jeg finder det meget positivt, at regeringen lægger op til at fortsætte ad det spor, der handler om at sikre en bedre balance i fordellingen af statslige arbejdspladser, siger formand for Landdistrikternes Fællesråd Steffen Damsgaard og fortsætter:

- Det er afgørende, at hovedparten af de op mod 2.000 nye medarbejdere bliver placeret uden for hovedstadsområdet, så vi sikrer, at regeringens ambitiøse udflytningsplan på den lange bane bliver cementeret og understøttet i en vedvarende proces, som bringer Danmark i bedre balance, siger han

Skal være fordelt i hele landet

Landdistrikternes Fællesråd, som var blandt de største fortalere for regeringens udflytningsplan, mener at der skal ske en generel decentralisering af de kommende styrelser under Skatteministeriet.

Der vil blandet andet blive etableret en toldstyrelse, en udviklingsstyrelse, en inddrivelsesstyrelse og en vurderingsstyrelse, oplyser ministeriet.

- SKAT løser opgaver for borgere og virksomheder i hele landet. Derfor bør de kommende styrelser også være fordelt i hele landet, siger Steffen Damsgaard.

Han forventer, at mere end én af de nye styrelser får til huse uden for hovedstadsområdet.

Inddrivelsesstyrelse til yderområder

Landdistrikternes Fællesråd foreslår blandt andet, at SKATs eksisterende lokationer uden for hovedstadsområdet styrkes.

- Vi har forståelse for, at SKAT står over for store udfordringer og mener derfor, at det giver rigtig god mening, at knytte de kommende styrelser op på allerede eksisterende skattecentre i landdistrikterne, siger Damsgaard.

Der er mange mulige placeringer rundt i hele landet, mener Landdistrikternes Fællesråd, der tæller 41 land-, yder- og mellemkommuner.

- Hvis man for eksempel vil understøtte placeringen af en ny inddrivelsesstyrelse med kompetencer fra eksisterende skattecentre, så giver det måske god mening at skele til Midt- og Vestjylland, siger han og understreger, at styrelserne kan have flere forskellige velegnede placeringsmuligheder.

Steffen Damsgaard vil tage initiativ til et møde med minister Karsten Lauritzen for at drøfte den fremtidige organisering af Skatteministeriets koncern.

Formanden for Landdistrikternes Fællesråd håber på en decentralisering af SKAT.

Vi tæller 55 kommuner, der tilsammen repræsenterer over 2,8 millioner danskere. Medlemmerne er tillige en række landsdækkende organisationer og virksomheder samt et større antal landsbyer og landdistriktsråd.