Landdistrikter: Kilometerafgift vil ramme geografisk skævt

Sammen med Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten, Radikale Venstre og Alternativet har regeringen indgået en politisk aftale om at indføre en kilometerbaseret vejafgift for lastbiltransport.
Dermed risikerer regeringen at modarbejde sin egen ambition om “et Danmark i geografisk balance”, mener formanden for Landdistrikternes Fællesråd, Steffen Damsgaard.
- Med en vejafgift, der betales efter antallet af kørte kilometer, sender man den største regning til de, der kører længst med varerne. Det har den logiske konsekvens, at yderområdernes vognmænd og erhvervsliv rammes hårdest af den nye afgift. Og det, mener jeg, er helt skævt, siger han og tilføjer:
- Hvis el-lastbilerne var klar til de lange afstande og havde en overkommelig pris, samt at lade-infrastukturen var fuldt udbygget i hele landet, så var det mere acceptabelt at se frem mod en start på indførelse af en kørselsafgift om nogle år. Men det er jo ikke den fremtid, vi ser foran os.
Formanden for Landdistrikternes Fællesråd frygter, at det, udover en forringet konkurrenceevne i forhold til erhvervslivet tættere på de største byer og logistikcentre, i sidste ende medfører, at flere virksomheder i landdistrikterne må lukke eller flytte tættere på de større byer for at undgå de ekstra omkostninger.
- Med den her aftale risikerer man at sætte en meget tung klods om benet på det erhvervsliv, som har valgt at placere sig længst væk fra de større byer. Det er paradoksalt, for det er netop i de danske land- og yderområder, som af mange anses for at være Produktionsdanmark, men hvor man samtidig er mest sårbar for omkostningsudvikling, at behovet for at holde hånden under arbejdspladserne er størst, siger Steffen Damsgaard og tilføjer:
- Aftalen er i praksis en ekstra skat på erhvervslivet, som samlet set vil skævvride konkurrencen mellem at drive virksomhed på landet og i byerne - til sidstnævntes fordel. Det kan simpelthen ikke være aftalepartiernes ambition.
Derfor opfordrer han regeringen og aftalepartierne til at kigge modellen igennem en ekstra gang.
- Vi skal alle sammen bidrage til den grønne omstilling og medvirke til at få reduktionsmålene i hus. Men det er simpelthen afgørende, at det sker på en måde, som ikke afvikler erhvervslivet i landdistrikterne. Derfor vil jeg appellere til, at man indretter afgiften på en måde, så det ikke går ud over de yderområder, hvor der er længst til de centrale logistikcentre, siger Steffen Damsgaard.
Nøgleord
Kontakter
Eva ØstergaardKommunikations- og presseansvarlig
Tlf:53850136eoe@landdistrikterne.dkSigne Lauge BachPublic Affairs Konsulent
Tlf:53850127sba@landdistrikterne.dkBilleder
Information om Landdistrikternes Fællesråd
Landdistrikternes Fællesråd er en partipolitisk neutral interesseorganisation, der arbejder for at skabe bedre rammevilkår for landdistrikter og yderområder i Danmark.
Vi tæller 55 kommuner og fire regioner, der tilsammen repræsenterer over 4 millioner danskere. Medlemmerne er tillige en række landsdækkende organisationer, de lokale aktionsgrupper samt et større antal landsbyer og landdistriktsråd.
Følg pressemeddelelser fra Landdistrikternes Fællesråd
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Landdistrikternes Fællesråd
Landdistrikter: 78 pct. søger fortsat mod de største byer5.7.2025 23:12:03 CEST | Pressemeddelelse
For tredje år i træk søger 78 pct. af ansøgerne ind på en videregående uddannelse i én af landets fire største byer. Tallene viser, at de politiske tiltag, der skal styrke uddannelsesmulighederne uden for storbyerne, endnu ikke har rykket væsentligt ved den geografiske skævhed, vurderer Landdistrikternes Fællesråd.
Landdistrikter: Nye anbefalinger bør følges op med massive investeringer i den kollektive trafik og mobilitetsløsninger26.6.2025 12:16:02 CEST | Pressemeddelelse
Landdistrikternes Fællesråd roser ekspertudvalgets fokus på fleksible transportløsninger og et styrket hovednet, som er vigtige for at binde landet bedre sammen gennem den kollektive trafik. Men det kræver politisk opbakning og massive investeringer i et stærkt rutenet og fleksible transportløsninger.
Landdistrikter: 99% er ikke nok – alle danskere skal have adgang til lynhurtigt internet26.6.2025 10:42:07 CEST | Pressemeddelelse
Der er netop indgået en bred politisk teleforligsaftale, der sætter retningen for Danmarks digitale infrastruktur frem mod 2030. Men i Landdistrikternes Fællesråd er skuffelsen stor, for ambitionen om kun at dække 99 % af danskerne med lynhurtigt internet er både utilstrækkelig og uretfærdig.
Landdistrikter: Alle danskere skal have adgang til lynhurtigt internet – alt andet er uambitiøst25.6.2025 13:24:35 CEST | Pressemeddelelse
Over 30.000 adresser kæmper fortsat med dårlig internetforbindelse, og størstedelen ligger i landdistrikterne. En ny teleaftale er på trapperne, men Landdistrikternes Fællesråd forudser, at aftalen ikke sikrer, at alle boliger, sommerhuse og virksomheder får adgang til en lynhurtig 1 Gbit/s-forbindelse.
Årets Landsby 2025: Finalisterne er… Agerskov, Sennels og Holbøl!24.6.2025 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Slutspurten er sat i gang for at finde Årets Landsby 2025, der kåres af Landdistrikternes Fællesråd, Landsforeningen Landsbyerne i Danmark og Forenet Kredit. De tre landsbyer Agerskov, Sennels og Holbøl er videre i finalen.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum