Landdistrikter jubler: Regeringen vil indføre landdistriktsfilter

Erhvervsminister Brian Mikkelsen præsenterede på en høring i Folketinget, at regeringen vil imødekomme Landdistrikternes Fællesråds ønske om et landdistriktsfilter.

Landdistrikternes Fællesråds kampagne for et landdistriktsfilter får nu regeringen til at indarbejde en konsekvensanalyse af lovforslags virkninger på udvikling i landdistrikter og yderområder og på øer. Det oplyser erhvervsminister Brian Mikkelsen til en høring i Folketinget.

- Jeg er meget glad for, at erhvervsminister Brian Mikkelsen har lyttet til os i Landdistrikternes Fællesråd og tilkendegivet, at regeringen vil indføre et såkaldt landdistriktsfilter, så der bliver foretaget konsekvensanalyser af lovforslags virkninger på udviklingen i landdistrikterne, siger formand for Landdistrikternes Fællesråd Steffen Damsgaard og fortsætter:

- Med et såkaldt landdistriktsfilter kan vi sikre, at politikerne får det fulde kendskab til, hvilke konsekvenser et lovforslag kan have, hvis de gennemfører det.

Et landdistriktsfilter på lovgivningen handler om, at regeringen – i modsætning til i dag – tydeligt skal redegøre for de landdistriktsmæssige konsekvenser. Filteret vil konkret betyde, at der, før en lov vedtages, skal foretages en konsekvensanalyse, der afsøger lovforslagets konsekvenser for yderområderne.

Dagens høring er organiseret af Landdistrikternes Fælllesråd og Københavns Universitet i samarbejde med Folketingets Udvalg for Landdistrikter og Øer.

Høringen markerer 20 års dagen for Landdistrikternes Fællesråds etablering.

Noa Jankovic, pressechef i Landdistrikternes Fællesråd, tlf. 71 70 82 49, mail noa@landdistrikterne.dk