Landdistrikternes Fællesråd

Landdistrikter: Gode elementer i sundhedsaftale, men fortsat bekymringer

Regeringen og Dansk Folkeparti har tirsdag indgået en aftale, som skal fremtidssikre det danske sundhedsvæsen. Landdistrikternes Fællesråd glæder sig over en række gode elementer i aftalen, men er fortsat bekymret for risikoen for et demokratisk underskud.
Sundhedsaftale indeholder både gode og dårlige elementer, mener Landdistrikternes Fællesråd.

Hurtigere akuthjælp, bedre behandling tæt på borgerne, styrkede patientrettigheder og mere ensartet tilbud over hele landet er blot nogle af forslagene i regeringen og Danske Folkepartis aftale om en sundhedsreform.

Det er ifølge Landdistrikternes Fællesråd godt, at regeringen retter fokus mod et stærkere og nært sundhedsvæsen, men fællesrådets formand er bekymret for om forslaget medfører et demokratisk underskud for landdistrikterne.

- Vi står over for en fremtid med store udfordringer, der presser vores sundhedsvæsen. Særligt landdistrikterne er udfordret på en højere andel af borgere over 65 år, større forbrug af receptpligtig medicin og mangel på læger. Det er derfor positivt, at regeringen sætter et større fokus på et nært sundhedsvæsen, hvor der skal være lige rettigheder og adgang til sundhed, uanset hvor i landet du bor, siger formand for Landdistrikternes Fællesråd Steffen Damsgaard og fortsætter:

- Den centralisering vi har været vidne til siden kommunalreformen i 2007, har rykket sundhedstilbud væk fra borgerne i landdistrikterne og skabt en skævvridning af landet. Det er derfor vigtigt, at regeringens forslag bidrager til at rette op på denne skævhed og forstærker trygheden for den enkelte borger, især med et forslag hvor det regionalpolitiske incitament ikke fastholdes. Det er vigtigt med et fortsat fokus på demokratisk indflydelse.

Med sundhedsreformen vil regeringen prioritere 8,5 milliarder kroner over seks år til Nærhedsfonden, der skal sikre, at danskerne i fremtiden trygt kan forvente et stærkt, nært og ensartet sundhedsvæsen. Der bliver placeret 20 nye akutberedskaber og nye moderne sundhedshuse og psykiatrihuse, der over hele landet skal samle relevante undersøgelser og behandling ét sted.

- Det er positivt, at regeringen vil tilføre flere ressourcer til sundhedsvæsenet i form flere sygeplejersker og læger samt en nærhedsfond på 8,5 milliarder kroner, som skal medvirke til etablering af flere lokale sundhedshuse. Men kvaliteten skal følge med, ellers står vi med de kendte problemer, som fejl og overmedicinering, der er skyld i genindlæggelser og dårligere livskvalitet i mange landdistrikter. Jeg håber, at nærhedsfonden, sammen med en kommende udligningsreform kan medvirke til at sikre den nødvendige finansiering til et stærkt og nært sundhedsvæsen i Danmark.

Hvis det nuværende flertal i Folketinget opretholdes implementeres reformen, som forventes at kunne træde endelig i kraft den 1. januar 2021, og at de nye sundhedsfællesskaber og bestyrelser kan påbegynde deres arbejdsopgaver i april 2020.

Information om Landdistrikternes Fællesråd

Landdistrikternes Fællesråd
Rådhusgade 100
8300 Odder

61 313 636http://www.landdistrikterne.dk

Landdistrikternes Fællesråd er en partipolitisk neutral interesseorganisation, der arbejder for at skabe bedre rammevilkår for landdistrikter og yderområder i Danmark.

Vi tæller 55 kommuner og fire regioner, der tilsammen repræsenterer over 4 millioner danskere. Medlemmerne er tillige en række landsdækkende organisationer, de lokale aktionsgrupper samt et større antal landsbyer og landdistriktsråd.

Følg pressemeddelelser fra Landdistrikternes Fællesråd

Flere pressemeddelelser fra Landdistrikternes Fællesråd

Landdistrikterne: CO2-afgift vil koste arbejdspladser og skævvride Danmark21.2.2024 12:35:01 CET | Pressemeddelelse

Hvis anbefalingerne til en grøn afgift på landbruget realiseres, vil det medføre et stort tab af lokale arbejdspladser, svække udviklingen i landdistrikterne og skævvride landet. I værste fald et kæmpe fald i beskæftigelsen i landdistrikterne! Landdistrikternes Fællesråd opfordrer til at konsekvenserne for landdistrikterne skal tænkes ind i forhandlingerne om den grønne omstilling.

Landdistrikterne advarer: Ekspertgruppes anbefalinger vil koste arbejdspladser og rive livsnerver over i landdistrikterne19.2.2024 20:22:43 CET | Pressemeddelelse

Et ekspertudvalg nedsat af regeringen har givet sit bud på, hvordan erhvervsstøtteordningen kan slankes med mindst 2 mia. kr. Landdistrikternes Fællesråd forudser, at regeringens spareøvelse vil skævvride Danmark markant, koste tusindvis af jobs, medføre konkurser og betyde stor fraflytning fra landdistrikterne, såfremt det regeringsnedsatte udvalgs anbefalinger gennemføres.