Landdistrikter: God idé med krav om geografisk mobilitet til ledige

Regeringen foreslår i nyt udspil at indføre skærpede krav om lediges geografiske mobilitet. Initiativet er tiltrængt, for der er brug for kvalificeret arbejdskraft i hele landet, mener Landdistrikternes Fællesråd.

Skærpede krav om lediges geografiske mobilitet giver god mening, mener Steffen Damsgaard, der er formand for Landdistrikternes Fællesråd. Foto: Jens Astrup

Med nyt beskæftigelsesudspil vil regeringen have ledige til at søge job i hele landet ved at skærpe kravene til geografisk mobilitet.

Og det giver god mening at bede ledige om at søge arbejde i hele Danmark, mener formanden for Landdistrikternes Fællesråd, Steffen Damsgaard.

- Vi står lige nu i den situation, at virksomhederne i visse brancher i flere kommuner i Danmark mangler kvalificeret arbejdskraft. Både fordi andelen af erhvervsaktive falder, men også fordi unge mennesker søger mod de større byer for at uddanne sig. Med skærpede krav om øget geografisk mobilitet kan vi være med til at sikre, at vores uddannede befolkning bruger deres kvalifikationer i hele landet og ikke kun i de større byer, udtaler Steffen Damsgaard.

Tilbage i 2017 viste en analyse udgivet af Dansk Erhverv, at arbejdsmarkedet i 2020 bliver presset i 62 ud af 98 kommuner. Det er særligt virksomheder i Vestjylland, på Vestfyn og i Sønderjylland, der får svært ved at finde nye medarbejde, fremgår det af analysen. Det er en økonomisk fordel - også samfundsøkonomisk - hvis ledige rykker sig længere for at få et job, mener formanden for Landdistrikternes Fællesråd.

- Virksomheder i en række landkommuner og yderkommuner har svært ved at levere de varer og løse de opgaver der efterspørges, grundet manglende arbejdskraft. Dermed kan virksomhederne ikke dække efterspørgslen lokalt, eller skabe yderligere eksport og vokse sig større, fordi de ikke kan få fat på den fornødne arbejdskraft. Vi får ikke udnyttet et vækstpotentiale, som kunne gavne hele landet. By og land er hinandens forudsætninger, når det kommer til at skabe vækst og udvikling. Derfor er det afgørende at sikre kvalificeret arbejdskraft i hele landet, siger Steffen Damsgaard.

Det nye udspil indebærer ifølge Ritzau, at ledige skal søge og kunne tage arbejde i hele Danmark uanset den daglige transporttid. Men der skal tages hensyn til familiemæssige forhold, ligesom der ikke vil blive stillet krav om, at ledige flytter efter arbejdet.

Udspillet skal forhandles med partierne bag beskæftigelsesreformen.

Eva Østergaard, pressemedarbejder i Landdistrikternes Fællesråd, tlf. 53 85 01 27, mail eoe@landdistrikterne.dk

Vi tæller 55 kommuner, der tilsammen repræsenterer over 2,8 millioner danskere. Medlemmerne er tillige en række landsdækkende organisationer og virksomheder samt et større antal landsbyer og landdistriktsråd.