Landdistrikternes Fællesråd

Landdistrikter: Folketinget bør trække i politisk nødbremse på ejendomsvurderinger

Både SF, Dansk Folkeparti Danmarksdemokraterne og regeringspartiet Moderaterne åbner nu op for justeringer af regler for omkategoriseringer af landejendomme. Det vækker glæde hos Landdistrikternes Fællesråd, der håber, at flere partier følger trop.

Debatten om de nye ejendomsvurderinger har den seneste tid sat sindene i kog. Flere end 12.000 borgere har på kort tid organiseret sig i Facebookgruppen ”Netværk mod nye ejendomsvurderinger af små landbrug”. Samtidig har Landdistrikternes Fællesråd råbt op om konsekvenserne af  de nye ejendomsvurderinger for tusindvis af borgere på landet.

Nu åbner flere partier, heriblandt regeringspartiet Moderaterne op for at kigge på reglerne. Det siger Folketingsmedlemmet Jeppe Søe til TV Midtvest.

- For mig at se, er det her en ups. Om det skal laves om - om det kan laves om - det er jo så en forhandling, men for mig at se er det en ups, hvor vi ikke har været opmærksomme. Og det skal vi være noget mere, siger Jeppe Søe i programmet Krydsfelt hos TV Midtvest.

Også DanmarksdemokraterneSF og Dansk Folkeparti har været ude med meldinger om, at kriterierne for omkategorisering af landejendomme skal kigges efter i sømmene.

Det vækker glæde hos formanden for Landdistrikternes Fællesråd, Steffen Damsgaard, der er dybt bekymret for konsekvenserne, hvis reglerne ikke ændres.

- Jeg noterer mig, at et af de regeringsbærende partier nu melder sig i koret blandt de politiske partier, der godt kan se, at de her regler kommer til at få helt fatale konsekvenser for landdistrikterne. Der er blevet lyttet til Landdistrikternes Fællesråd og til de mange borgere, som står i en meget svær situation lige nu. Det er jeg selvsagt meget glad for, siger han.

Ifølge formanden for Landdistrikternes Fællesråd er der lige nu behov for, at skatteministeren trækker i den “politiske nødbremse” og sætter kategoriseringerne på pause.

- Vi er nødt til at foretage en straksopbremsning og få et reelt overblik over de utilsigtede konsekvenser. For med de her regler kommer man på sigt til at omdanne landområderne til store fuldtidsbedrifter og ”parcelhuse på landet”. Det vil hæmme naturens vækstbetingelser og bremse for ny bosætning på landet. Hverken det ene eller det andet kan være aftalepartiernes ønske, siger han og tilføjer, at en langsigtet løsning kan være at tilføje en ny kategori for naturejendomme, der har samme niveau grundskylds- og vurderingsmæssigt som landbrugsejendomme.

Dansk Folkeparti har krævet at samle forligskredsen bag ejendomsvurderingsloven, der blev vedtaget i 2017, for at finde en løsning. Forligskredsen skal derfor mødes i morgen onsdag for at drøfte sagen.

Information om Landdistrikternes Fællesråd

Landdistrikternes Fællesråd
Rådhusgade 100
8300 Odder

61 313 636http://www.landdistrikterne.dk

Landdistrikternes Fællesråd er en partipolitisk neutral interesseorganisation, der arbejder for at skabe bedre rammevilkår for landdistrikter og yderområder i Danmark.

Vi tæller 55 kommuner og fire regioner, der tilsammen repræsenterer over 4 millioner danskere. Medlemmerne er tillige en række landsdækkende organisationer, de lokale aktionsgrupper samt et større antal landsbyer og landdistriktsråd.

Følg pressemeddelelser fra Landdistrikternes Fællesråd

Flere pressemeddelelser fra Landdistrikternes Fællesråd