Landdistrikter fejrer 20 års jubilæum

Landdistrikternes Fællesråd har 20 års jubilæum. Det markeres ved en folketingshøring på Christiansborg.

Steffen Damsgaard, formand for Landdistrikternes Fællesråd

Tre organisationer - Komité for Landsbyer og Landdistrikter, Landsforeningen af Landsbysamfund og foreningen Landsbyerne i Danmark - besluttede torsdag den 27. februar 1997 at stifte en fælles organisation. Resultatet blev Landdistrikternes Fællesråd.

Mandag har rådet, der repræsenterer en række landsdækkende organisationer, 45 kommuner rundt i hele landet og et større antal landsbyer, 20 års jubilæum. Det markeres ved en høring i Landstingssalen på Christiansborg, der organiseres af Landdistrikternes Fællesråd og Københavns Universitet i samarbejde med Folketingets Udvalg for Landdistrikter og Øer.

- Jeg er glad for, sammen med Folketinget og Københavns Universitet, at være vært for en høring, der markerer 20 års dagen for etableringen af Landdistrikternes Fællesråd, siger formand for Landdistrikternes Fællesråd Steffen Damsgaard og fortsætter:

- Høringen handler på en gang om at se tilbage på de seneste mange års landdistriktspolitik, men også om at tage et kig fremad og komme med bud på, hvordan vi ser udviklingen uden for de største byer i fremtiden.

Under høringen vil landdistriktsforsker Hanne Tanvig fra Københavns Universitet præsentere et notat om dansk landdistritkspolitik i nyere tid, hvor det belyses, hvordan landdistriktspolitikken oprindeligt kom ind i billedet, hvordan den har udviklet sig, og hvor den kan være på vej hen.

- Det er en historisk dag og jeg glæder mig til at dissikere notatet, som blandt andet understreger, at Landdistrikternes Fællesråd har været en nøglespiller i forhold til at præge dansk landdistriktspolitik i nyere tid og dermed har gjort en forskel for udviklingen af yderområderne, siger Steffen Damsgaard.

En lang række aktører, der beskæftiger sig med landdistriktspolitik, deltager i høringen. Det gælder også erhvervsminister Brian Mikkelsen, der har ressortansvaret for landdistriktsområdet. Han holder et oplæg om vækst og udvikling i hele Danmark.

Landdistrikternes Fællesråd var resultatet af en generel interesse, bl.a. fra Indenrigsministeriets side, for en fællesrepræsentation og for at bygge bro mellem de mange forskellige spillere med forskellige dagsordener på det tidspunkt.

Den officielle reception i forbindelse med 20 året for Landdistrikternes Fællesråd afholdes i forbindelse med rådets årsmøde d. 31. marts i Egtved. Her vil blandt andre Folketingets næstformand Kristian Pihl Lorentzen tale.

Noa Jankovic, pressechef i Landdistrikternes Fællesråd, tlf. 71 70 82 49, mail noa@landdistrikterne.dk

Steffen Damsgaard, formand for Landdistrikternes Fællesråd