Landdistrikter får ny minister

Folketingsmedlem Brian Mikkelsen fra Det Konservative Folkeparti er blevet udnævnt til erhvervsminister og får ressortansvaret for landdistrikterne.

I går blev regeringsgrundlaget for den nye VLAK-regering offentliggjort, og nu er der også kommet navn på de nye ministre.

Troels Lund Poulsen (V) der hidtil har været erhvervs- og vækstminister skal i stedet være beskæftigelsesminister. Det bliver folketingsmedlem og tidl. minister Brian Mikkelsen (C), der overtager posten som erhvervsminister.

Formand for Landdistrikternes Fællesråd Steffen Damsgaard udtaler:

- Jeg vil gerne takke den afgående erhvervs- og vækstminister Troels Lund Poulsen for hans store engagement og vedholdenhed over for landdistrikterne i forhold til at skabe et land i bedre balance. Ud over at have haft ressortansvaret for landdistrikter i sit ministerium, har han på tværs af ministerier haft en overordnet funktion med at planlægge og gennemføre væsentlige tiltag på området.

Han understreger, at Landdistrikternes Fællesråd er glade for, at ressortansvaret for landdistrikter fortsat er i Erhvervsministeriet.

- Vi havde håbet, at ministeriet kunne styrkes med flere landdistriktsrelaterede områder, men er positive over, at regeringsgrundlaget lægger op til at fortstætte en offensiv regional- og landdistriktspolitik, siger Steffen Damsgaard og fortsætter:

- Jeg havde tidligere i dag lejlighed til at ønske den nye erhvervsminister Brian Mikkelsen tillykke. Det er min forhåbning, at han vi arbejde engageret og vedholdende for at sikre vækst og udvikling i hele landet.

Landdistrikternes Fællesråd og Erhvervsministeriets koncern afholder et møde inden årets udgang for gensidigt at orientere om udviklingen i landdistrikterne og redegøre for planlagte initiativer på området.

Formand Steffen Damsgaard ser frem til et snarligt møde med erhvervsminister Brian Mikkelsen.

Noa Jankovic, pressechef i Landdistrikternes Fællesråd, tlf. 71 70 82 49, mail noa@landdistrikterne.dk