Landdistrikter: At sløjfe lukkeloven kvæler butikslivet på landet

En af dagligvarebranchens største aktører, Salling Group, vil have lukkeloven suspenderet denne påske på grund af coronakrisen. Landdistrikternes Fællesråd advarer mod forslaget, der er »gift for de små handlende på landet«.

Torsdag foreslog Per Bank, direktør for Salling Group, der omfatter dagligvarebutikker som Føtex, Netto og Bilka, at regeringen på grund af coronakrisen tilsidesætter lukkeloven over påsken.

- Hvis ikke lukkeloven bliver suspenderet, får vi alle i dagligvarebranchen en meget svær opgave med at styre det maksimale antal kunder per butik. En opgave, som vi selvfølgelig vil påtage os og gøres vores allerbedste for at passe på hinanden, men jeg synes bare, vi udsætter os for en alt for stor unødvendig risiko, skriver Per Bank torsdag på LinkedIn.

Går regeringen med til at suspendere lukkeloven midlertidigt, risikerer man, at de små dagligvarebutikker i landdistrikterne mister vital omsætning, advarer formanden for Landdistrikternes Fællesråd Steffen Damsgaard.

- Jeg vil gerne sende en stærk politisk appel til regeringen og erhvervsminister Simon Kollerup om ikke at suspendere lukkeloven i påsken. Det er et forslag, som er gift for de små handlende på landet. Lukkelovens formål er at sikre, at de små købmænd og lokale butikker i landdistrikterne overtager helligdagenes handlende fra de store kæder. Det er en del af dagligvarebranchens fødekæde, som er med til at holde hånden under det lokale handelsliv og dermed garantere, at borgere på landet ikke behøver køre langt for en karton mælk, siger han og understreger:

- Coronakrisen hærger hele landet ikke mindst landdistrikterne, hvor den er i færd med at rive en stor del af det lokale erhvervsliv op med rødderne. Derfor er det afgørende, at vi fastholder sikkerhedsnettet i lukkeloven således, at den lokale dagligvarehandel også overlever krisen.

Derudover forholder Steffen Damsgaard sig kritisk over for argumentet om, at det er nødvendigt at holde de største dagligvarebutikker åbne i en påske, hvor man ikke må forsamle sig.

- Påsken i år er helt speciel, idet vi ikke kan forsamle os til store familiepåskefrokoster. Derfor må man selvfølgelig også forvente, at færre handler stort ind til påsken. Så jeg køber ikke sikkerhedsargumentet i et år, hvor påskehandlen må forventes at være langt mindre end normalt, understreger formanden for Landdistrikternes Fællesråd.

Han henviser til, at landets anden store dagligvarekoncern Coop såvel som købmandskoncernen Dagrofa, der begge har mange butikker i landdistrikterne, ikke deler Salling Groups ønske om at suspendere lukkeloven.

Eva Østergaard, kommunikations- og pressekonsulent i Landdistrikternes Fællesråd, tlf. 53 85 01 36, mail: eoe@landdistrikterne.dk

Rådhusgade 100
8300 Odder

Vi tæller 56 kommuner, der tilsammen repræsenterer over 2,8 millioner danskere. Medlemmerne er tillige en række landsdækkende organisationer, de lokale aktionsgrupper samt et større antal landsbyer og landdistriktsråd.

Landdistrikter: Stor ros til Folketinget for hjælpepakke til hele landets virksomheder19.3.2020 14:16:50 CETPressemeddelelse

Der er stor ros til Folketinget for at stå sammen om at rulle et historisk stærkt sikkerhedsnet ud under det danske erhvervsliv i denne nationale og internationale krisetid, der har store menneskelige omkostninger forårsaget af coronavirus. Sådan lyder reaktionen fra formanden for Landdistrikternes Fællesråd på den hjælpepakke, som torsdag blev præsenteret i Finansministeriet. Samtidig er det positivt, at regeringen understreger, at de er villige til gå skridtet videre og afsætte et trecifret milliardbeløb til at sikre erhvervslivet.

Landdistrikter foreslår 'farligt vejr-vagt' til land- og yderkommuner11.3.2020 12:42:53 CETPressemeddelelse

Miljøminister Lea Wermelin (S) er i dag sat stævne i folketingssalen, hvor der er rejst en forespørgsel om den rekordstore nedbørsmængde, som har resulteret i massive oversvømmelser flere steder i landet. Landdistrikternes Fællesråd foreslår, at staten støtter land- og yderkommuner og relevante myndigheder med en 'farligt vejr-vagt', så de bliver klædt endnu bedre på, når vejret viser tænder.