Landdistrikter afviser videnstab ved udflytning

Tal viser, at der allerede i dag er stor udskiftning af medarbejdere i mange styrelser. Derfor kan man selvfølgelig også erstatte de ansatte, der ikke ønsker at flytte med ud, lyder det fra Landdistrikternes Fællesråd.

Siden offentliggørelsen af regeringens plan for udflytning af godt 3.900 statslige arbejdspladser har skeptikere stået i kø for at kritisere beslutningen.

Udflytningen af ca. 3.900 statslige arbejdspladser ville ikke alene blive dyr i kroner og øre, men der ville også ske et stort tab af faglig viden og erfaringer, der igen vil medføre en væsentlig produktivitetsnedgang i en periode. Simpelthen fordi de fleste statsligt ansatte fra København ikke vil flytte med og derfor skal erstattes af nye kræfter i provinsen.

Men dette billede er mildest talt overdrevet, siger man i Landdistrikternes Fællesråd, som har kigget nærmere på den normale personaleomsætning i de statslige styrelser. Sådan står der i dagens udgave af Jyllands-Posten.

I flere af de udflyttede styrelser er der allerede nu en relativt stor udskiftning af medarbejdere. Det gælder f. eks. Civilstyrelsen, der flytter 84 medarbejdere til Viborg - men i 2015 har haft en personaleomsætning på 23,6 pct. Det vil sige, at næsten hver fjerde medarbejder i styrelsen er blevet erstattet af en ny i det forgangne år.
I Spillemyndigheden, der flytter 50 stillinger til Odense, er udskiftingen på 25,7 pct., og i Energistyrelsen, der også udflytter et halvt hundrede job til Esbjerg, er personaleomsætningen i år på næsten 20 pct.

En mere nuanceret debat

Formanden for Landdistrikternes Fællesråd, Steffen Damsgaard, afviser ikke, at der ved nogle styrelser vil komme et produktivitetstab i første omgang, men han mener, at tallene, der viser udskiftningen, er med til at nuancere debatten.

»Vi tror ikke på disse dommedagsprofetier. Tallene viser, at mange styrelser allerede i dag har en stor udskiftning af medarbejdere - derfor kan man selvfølgelig også erstatte de ansatte, der ikke ønsker at flytte med ud,« siger Steffen Damsgaard til Jyllands-Posten.

»Der er aldrig nogen, der har nævnt, at der mange steder er en stor personaleudskiftning. Og hvis man tegner et billede af, at der i dag ikke er nogen personaleomsætning, bliver det et meget fortegnet billede. Derfor vil vi gerne afdramatisere situationen, hvor jeg lige nu synes, at mange overdramatiserer tabet af viden. I stedet gælder det om at få en god proces, hvor så mange som muligt flytter med ud. Jeg hæfter mig også ved, at der allerede har været rigtig mange kvalificerede ansøgere til de stillinger, der er slået op,« siger han.

Det har ikke været muligt at få kommentarer fra chefer fra nogle af de statslige styrelser, men forskningschef Roger Buch fra Danmarks Medie-og Journalisthøjskole er overrasket over den store personaleudskiftning i nogle styrelser og siger, at det er »en relevant indvending« i forhold til størrelsen af det faglige tab.

Artiklen er bragt i Jyllands-Posten d. 2. januar 2016.