Landbrug & Fødevarer: Nej til afgift på oksekød

Det Etiske Råd er på gale veje med sin nye anbefaling af en afgift på oksekød, mener Landbrug & Fødevarer. Rådets anbefaling fremgår af rapporten 'Etisk forbrug af klimabelastende fødevarer.'

- Hvis man vil klimaet det godt, skal man tænke i helt andre baner. Globale udfordringer kræver globale løsninger, siger områdedirektør i Landbrug & Fødevarer, Niels Peter Nørring.

I rapporten fra Det Etiske Råd hedder det blandt andet, at 'indførelse af afgifter vil signalere, at det moralske ansvar for at nedbringe udledningen af klimagasser bør løftes af forbrugere i fællesskab.'

Niels Peter Nørring understreger, at Danmark allerede er optaget af at sikre en produktion, der er både klima- og miljømæssig forsvarlig.

- Vi er foran mange andre lande. En klimaafgift vil kræve et kæmpe setup i det offentlige og i fødevareerhvervet, mens effekterne vil være svære at få øje på. Det viste erfaringerne med fedtafgiften, siger Niels Peter Nørring.

Yderligere kommentarer: Niels Peter Nørring, mobil 23428820