Landbrug & Fødevarer: Dansk Landbrug pålægges EU's hårdeste klimakrav

Dansk Landbrug står til at få pålagt EU's hårdeste klimakrav. Det er en meget alvorlig situation og vil presse produktionen væk fra Danmark, advarer Landbrug & Fødevarer. Forhandlinger om de nye klimakrav indledes i dag tirsdag på et møde blandt EU's landbrugsministre i Bruxelles.

- Dansk Landbrug bliver i den grad straffet for at have gået forrest på klimaområdet. Vi får absolut ingen kredit for de seneste 25 års indsats. Tværtimod straffes vi med de højeste fremadrettede reduktionskrav. Det paradoksale er, at andre lande der har forholdt sig roligt og ikke har gjort nogen særlig klimaindsats bliver belønnet med lave reduktionskrav, siger Lars Hvidtfeldt, viceformand for Landbrug & Fødevarer og fortsætter:

- Danmark forventes at få et mål, som er langt større end konkurrenter i fx Polen, hvilket stærkt risikerer udflytning af produktion. Det vil ramme samfundsøkonomien, beskæftigelsen, eksporten, m.v.

Professor Jørgen E. Olesen, Aarhus Universitet siger til JP Finans i dag tirsdag:

- Konsekvensen bliver, at man presser landbrugsproduktion væk fra de mest klimaeffektive lande.

Kontakter

Yderligere kommentarer: Viceformand Lars Hvidtfeldt, Landbrug & Fødevarer kontaktes gennem pressekonsulent Dorte Kofoed på 51561401.