LandboUngdom sætter fokus på diversitet i bestyrelsesarbejdet

Med et nyt udvalg, LUFA (LandboUngdom for alle) vil LandboUngdom bidrage til større opmærksomhed på diversitet i foreningslivet og i landbruget. Udvalgets syv kvindelige medlemmer står i spidsen for at skabe aktiviteter, som skal udvikle medlemmer af LandboUngdom og især gøre fællesskabet interessant for flere kvinder.

Marie Birkedal i samtale ved LUFA arrangement

”LUFA er opstået, fordi vi gerne vil sætte fokus på, at få flere kvinder i bestyrelser og i foreningslivet. Det er vigtigt, at der er forskellige kompetencer til stede i foreninger og bestyrelser, så arbejdet kan tages til nye højder. Derfor arbejder vi for at sikre flere forskellige kompetencer”, siger Marie Birkedal, formand for LUFA.

Personer på topposter får LUFA flot fra start

Lørdag den 25. juni afholdt udvalget sit første arrangement om diversitet i bestyrelser i flotte omgivelser hos Danish Crowns formand, Erik Bredholt. Ved det unikke arrangement med indlægsholder Erik Bredholt, formand for Danish Crown, Louise Gade, Executive Vice President for HR i Salling Group og tidligere borgmester i Aarhus samt Randi Ib, direktør i Board og Governance blev unge på landet og i landbruget inspireret til, hvordan man fremadrettet kan blive dygtigere til at tiltrække og fastholde personer med de rette kompetencer i bestyrelser.

”Vi ville gerne lave et arrangement, som kunne bringe værdi til LandboUngdoms medlemmer og være med til at sætte fokus på diversitet i bestyrelsesarbejdet”, fortæller Marie Birkedal.

Med flere end 59 forskellige bestyrelser i LandboUngdom er diversitet og kompetencesammensætning fundamentalt for fællesskabets udvikling. Derfor gav indlægsholderne stof til eftertanke, og konkrete planer, der skal eksekveres.

”Bestyrelsesarbejdet på topniveau kan virke som en lang og svær vej, men det var enormt inspirerende at høre fra toppersoner, hvordan det kan lade sig gøre. F.eks. fortalte Erik Bredholt, formand for Danish Crown, at han selv har været aktiv i LandboUngdom, som ung. Og det er bare virkelig motiverende og inspirerende”, fortæller Marie Birkedal.

”En af de ting, jeg selv bed mærke i, var rådet om at springe ud i tingene, og tro på det man laver”, uddyber Marie Birkedal.

LUFA har flere arrangementer på programmet, som skal bidrage til ambitionen om et mere mangfoldigt foreningsliv og større diversitet i landbruget.

Fakta om LUFA (LandboUngdom for alle)

• LUFAs formål er at understøtte visionen om større diversitet i LandboUngdom og dermed et attraktivt foreningsliv
  • Udvalget fokuserer på at tiltrække flere kvindelige medlemmer, og styrke relationen mellem dem i LandboUngdom
  • Udvalget vil skabe eksklusive, landsdækkende faglige og sociale arrangementer, som udvikler og uddanner unge på landet og i landbruget

Niles Skovgaard
Formand, LandboUngdom

Marie Birkedal
Formand, LUFA

mjak@landboungdom.dk

Marie Birkedal i samtale ved LUFA arrangement

LandboUngdom er en ungdomsorganisation med 47 lokalforeninger og cirka 3.500 medlemmer. Vi er mødested for unge på landet og unge med interesse for livet på landet. LandboUngdom arbejder for at skabe aktivitet for de unge på landet, så det at bo på landet bliver mere spændende.

Blog fra LandboUngdoms Politiske Udvalg: Dine økonomiske valg påvirker vores verden10.2.2022 00:00:00 CET | Pressemeddelelse

Bæredygtighed, klima, grøn omstilling mm. er bare nogle af de ord som efterhånden har sat sig fast i vores hverdag. Uanset om du arbejder som bankrådgiver, sygeplejerske eller landmand og om du bor i byen eller på landet, spiller ordene en rolle i din hverdag. Politikkere, medier og virksomheder gør os opmærksomme på klimaforandringerne i hele verden, og selvom vi alle er enige om at vi gerne vil se en positiv fremtid i møde, er det for mange af os svært at forholde sig til om regeringens og EU´s beslutninger ift. klima er de rigtige, fordi beslutningerne omhandler områder, som ligger langt fra vores hverdag, eller som vi ikke har nok fagligt kendskab til.