Lærlingepris 2018: Fra slagtøj til maskinstøj

DI Vestsjællands lærlingepris 2018 går i år til Johan Larsen, der efter mange år som slagtøj-reparatør gik ”all in” på at blive maskinsnedker på topniveau.

Johan Larsen, der netop er fyldt 41 år, havde repareret trommer og klassisk slagtøj i mange år, da han fandt ud af, at hans fremtid lå i maskinsnedkerfaget. Og så gik han hele vejen. Da Herningsholm Erhvervsskole har landets højeste niveau i maskinprogrammering, så tog han selvfølgelig på skole i det jyske. Selv om han havde kone og tre børn i Sorø.

- Jeg ville gerne gå på den skole, hvor de havde det højeste niveau indenfor programmering. Så jeg lejede en studielejlighed i Herning og tog hjem til min familie i Sorø i weekenderne. Det fungerede faktisk fint – ikke mindst på grund af min forstående familie, siger Johan Larsen, der arbejder hos Orebo Træindustri i Stenlille.

Ole Rebien, der som direktør på Orebo Træindustri har indstillet Johan Larsen til prisen, er begejstret for sin nu udlærte lærling.

- Johan har en fantastisk vilje og lyst til at lære alt om sit fag. Men han er ikke kun fagligt dygtig. Han er også en fantastisk god kollega. Altid hjælpsom og så fornemmer han, hvis en kollega har brug for hjælp, siger Ole Rebien, der også roser Johan Larsen evne til at tage overordnet ansvar på virksomheden.

- Eksempelvis når vi holder produktionsmøder kan vi altid være sikre på god og konstruktiv kritik fra Johan, siger Ole Rebien.

Johan Larsen er i dag glad for, at han udskiftede trommerytmer med maskinstøj. Han modtog på Herningholm Erhvervsskole prisen som den mest ihærdige elev på holdet. Og hans svendestykke – selvfølgelig et smykkeskab til sin forstående kone – er indstillet i konkurrencen om årets svendestykker på maskinsnedkerlinjen ved Træets Årsdag 2018.

Johan Larsen modtager sin pris ved DI Vestsjællands erhvervstræf tirsdag den 15. maj 2018 kl. 10.00 på Harboes Bryggeri A/S, Spegerborgvej 34, 4230 Skælskør

Kontakt:
Formand for DI Vestsjælland Steen Søgaard, Vice President Lundbeck, på 3083 7080.
Johan Larsen, Årets Lærling 2018, på 5058 1416, trommelarsen@gmail.com
Ole Rebien, direktør Orebo Træindustri, 5826 4557, rebien@orebo.dk