TEKNIQ Installatørernes Organisation

Lærlinge strømmer til installationsbranchen

2017 blev et nyt rekordår for optaget af lærlinge i de danske el- og vvs-installationsvirksomheder. Men der er ifølge brancheorganisationen TEKNIQ fortsat brug for, at flere brancher er med til at uddanne især fremtidens elektrikere, hvis den positive udvikling skal fortsætte.

Kilde: Undervisningsministeriet

Installationsbranchen går stadig forrest, når det gælder om at slå dørene op for flere lærlinge. Helt friske tal fra Undervisningsministeriet viser således, at el- og vvs-installationsvirksomhederne i 2017 igen nåede nye højder for antallet af indgåede uddannelsesaftaler. Helt præcist så ansatte el-virksomhederne 13,1 procent (i alt 2.198) og vvs-virksomhederne 3,2 procent (i alt 811) flere lærlinge end i 2016. Det er fjerde år i træk, at antallet af uddannelsesaftaler i branchen er steget markant.

Til sammenligning så er antallet af indgåede uddannelsesaftaler for alle erhvervsuddannelserne i 2017 faldet med 3,7 procent.

”Det er fantastisk, at installationsbranchen igen har kunnet gøre plads til endnu flere lærlinge, og det understreger det store engagement hos virksomhederne for at bidrage til at sikre den nødvendige arbejdskraft. Samtidig er det en understregning af, at der er tale om en branche i fremgang, hvor der er brug for den opdaterede viden og de færdigheder, som lærlingene udstyres med på erhvervsskolerne,” siger Tina Voldby, underdirektør i TEKNIQ Installationsbranchen, der repræsenterer de danske el- og vvs-installationsvirksomheder.

Samtidig med det stigende antal indgåede uddannelsesaftaler faldt antallet af vvs-energilærlinge i skolepraktik med hele 39,6 procent.

”Vvs-virksomhederne har med andre ord støvsuget erhvervsskolerne for lærlinge. Og selvom optaget på vvs-energiuddannelsen er steget, så er der plads til, at endnu flere søger ind og får en teknisk uddannelse i topklasse, samtidig med at de får åbnet en lang række spændende karrieremuligheder,” siger Tina Voldby.

På elektrikeruddannelsen er antallet af lærlinge i skolepraktik dog steget med 5,1 procent til trods for, at elinstallationsvirksomhederne altså har optaget rekordmange lærlinge i 2017.

”Vi er rigtig kede af, at tallet er steget. Det er med til at give branchen et dårligt image. Men vi er ganske enkelt ikke i stand til at uddanne elektrikere til alle de brancher, der har brug for elektrikere,” siger Tina Voldby og uddyber:

”Branchens virksomheder uddanner over 95 procent af samtlige landets elektrikere, men kun omkring 40 procent af dem arbejder faktisk i elinstallationsbranchen nogle få år efter endt uddannelse. Det til trods for, at installationsvirksomhederne især de senere år faktisk er blevet rigtig gode til at tiltrække en del af de medarbejdere, som tidligere er søgt mod andre brancher. Det er bydende nødvendigt, at eksempelvis industrien i langt højere grad bidrager til at uddanne det nødvendige antal elektrikerlærlinge, hvis ikke vi på sigt skal komme til at mangle dygtige faglærte,” siger Tina Voldby.

Tina Voldby, underdirektør i TEKNIQ, mobil 20 12 82 83

Kilde: Undervisningsministeriet
Tina Voldby, underdirektør i TEKNIQ.

Information om TEKNIQ Installatørernes Organisation

TEKNIQ Installatørernes Organisation

TEKNIQ repræsenterer 2.800 tekniske installationsvirksomheder. Installationsbranchen beskæftiger 44.000 medarbejdere og har en årlig omsætning på 47 milliarder kroner. Medlemsvirksomhederne beskæftiger sig med tekniske installationer, primært inden for det autoriserede område.

Følg pressemeddelelser fra TEKNIQ Installatørernes Organisation

Flere pressemeddelelser fra TEKNIQ Installatørernes Organisation

Bonus på vej til vvs-installationsvirksomheder17.5.2018 19:49pressemeddelelse

Kun 20 erhvervsuddannelser opfyldte i 2017 kriterierne for at blive godkendt som en fordelsuddannelse – vvs-energiuddannelsen var en af dem. Dermed kan vvs-installationsvirksomhederne se frem til en kontant bonus for de uddannelsesaftaler, der blev indgået sidste år. Hos brancheorganisationen TEKNIQ håber man, at flere unge finder vej til vvs-energiuddannelsen, og at endnu flere virksomheder gør plads til de unge.