Lærlinge i korte uddannelsesaftaler har for stort ansvar for sammenhængen i deres uddannelse
Det kan forringe kvaliteten af erhvervsuddannelserne og dermed have betydning for, hvor dygtige faglærte der kommer ud på arbejdsmarkedet efter endt uddannelse, viser en ny evaluering fra Danmarks Evalueringsinstitut (EVA).
Evalueringen har set på de såkaldt korte uddannelsesaftaler, der på få år er blevet en rigtig sællert sællert hos virksomhederne. De korte aftaler, som typisk er af et års varighed, er i nogle brancher mere attraktive for virksomhederne end det traditionelle praktikforløb på tre-fire år.
Men de korte uddannelsesaftaler efterlader lærlingene med et stort ansvar for selv at sørge for, at de samlet set lærer det, de skal i løbet af deres uddannelse, viser en ny evaluering fra Danmarks Evalueringsinstitut.
Stort ansvar hos lærlinge
Evalueringen dokumenterer, at 37 % af virksomhederne ikke ved nok om, hvad eleverne allerede kan, når de starter som fx tømrer eller mekaniker i en kort praktikaftale hos virksomheden. 44 % savner viden om, hvad eleven skal nå at lære i løbet af den korte uddannelsesaftale, og 18 % af virksomhederne kender slet ikke til målene for praktikken i den pågældende uddannelse.
”Det er en uheldig situation, hvis man som lærling skal i praktik i flere forskellige virksom-heder, hvor man starter fra scratch, fordi arbejdsgiveren ikke ved, hvad man allerede kan, og hvad man skal nå at lære i praktikken. Lærlingen får dermed et alt for stort ansvar for at bede om specifikke opgaver, der bedre understøtter lærlingens faglige udvikling,” siger chefkonsulent Pernille Hjermov, der står bag evalueringen.
Efterlyser mere feedback og dialog
EVA har i evalueringen interviewet lærlinge på smede-, tømrer-, mekaniker- og frisøruddannelserne, som fortæller om, hvordan de savner mere dialog med virksomhederne om, hvad de allerede kan, hvad de har brug for at lære, og hvor godt de løser deres opgaver.
For at løfte kvaliteten af de korte uddannelsesaftaler anbefaler EVA bl.a., at skolerne i højere grad får ansvar for elevernes læring på tværs af praktikvirksomhederne, og at virksomhederne bliver mere bevidste om, at de skal tale med lærlingene om, hvad de allerede kan, hvad der går godt og skidt, og om hvorfor de vælger at forlænge eller ikke forlænge den korte aftale, når den udløber.
SÅDAN HAR VI GJORT
Evalueringen har set på de korte uddannelser på uddannelserne til smed, tømrer, frisør og mekaniker. Data består af en registerbaseret undersøgelse og en landsdækkende spørgeskemaundersøgelse blandt oplæringsansvarlige i 400 praktikvirksomheder. Desuden indgår interviews med elever, skoleinstruktører og praktikpladsopsøgende medarbejdere på syv erhvervsskoler. De fire uddannelser i undersøgelsen repræsenterer fag, hvor de korte praktikaftaler er meget populære – i 2015 havde 46 % af praktikvirksomhederne inden for disse fire uddannelser elever ansat i korte aftaler.
Fakta om de korte uddannelsesaftaler
• 79 % af virksomhederne inden for de undersøgte uddannelser indgår de korte uddannelsesaftaler, fordi det er nemmere at afbryde oplæringen af en elev.
• 45 % af virksomhederne inden for de undersøgte uddannelser indgår de korte uddannelsesaftaler, fordi de er mindre belastende for virksomhedernes økonomi.
Download rapporten
Kontakter
Anne Breinhold OlsenKommunikationskonsulent
Tlf:2984 6711abo@eva.dkInformation om Eva - Danmarks Evalueringsinstitut
Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) gør uddannelser og dagtilbud bedre - gennem evalueringer, analyser og redskaber, som bidrager til at udvikle kvalitet. Vores viden bruges på alle niveauer - fra institutioner og skoler til kommuner og ministerier.
Følg pressemeddelelser fra Eva - Danmarks Evalueringsinstitut
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Eva - Danmarks Evalueringsinstitut
Ældre studerende vil ikke flytte efter uddannelse15.3.2024 05:30:00 CET | Pressemeddelelse
Studerende, der er 26 år eller ældre, og som angiver, at uddannelsens geografiske placering var vigtig eller meget vigtig for deres studievalg, er mere tilbøjelige til at vælge uddannelse tæt på deres bopæl, mens yngre studerende vægter det sociale liv i byen højt, når de skal vælge uddannelse.
Spændende job og faglige interesser trækker, når unge vælger studie12.3.2024 09:17:18 CET | Pressemeddelelse
Det er muligheden for at få et spændende job og følge en faglig interesse, der vægter højest, når unge vælger en videregående uddannelse. Dette er blandt de centrale fund fra EVAs undersøgelser, som præsenteres i et nyt faktaark, hvor vi har samlet de vigtigste pointer om unges studievalg.
Studerendes motivation falder i løbet af første år på studiet1.2.2024 08:00:00 CET | Pressemeddelelse
Studerende har en høj motivation for at studere inden første dag på uddannelsen, men i løbet af det første år på studiet falder den med 17 procent. Faldet er størst blandt efterkommere og studerende med lave snit fra gymnasiet. Det er vigtigt at imødegå, da lavere studiemotivation øger risikoen for frafald.
Erhvervsuddannelserne er populære især blandt hf- og hhx-studenterne25.1.2024 08:00:00 CET | Pressemeddelelse
Erhvervsuddannelserne er populære blandt især hf- og hhx-studenterne. Hver fjerde hf’er og hver femte hhx’er søger ind på en erhvervsskole få år efter gymnasiet. Kombination af gymnasiet og erhvervsuddannelse udfylder et behov hos nogle studerende, men der kan være grund til at styrke vejledningen.
Grøn omstilling påvirker unges valg af studie og karriere4.10.2023 05:00:00 CEST | Pressemeddelelse
For 15 % af alle studerende var ønsket om at arbejde med grøn omstilling vigtigt for deres studievalg, og omkring hver fjerde vil arbejde med grøn omstilling, når de er færdiguddannede. Det viser en ny undersøgelse fra EVA.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum