Lærlinge hitter i bygge- og anlægsbranchen

Den enorme stigning i beskæftigelsen i byggeriet de seneste fem år smitter af på antallet af lærlinge. Næsten ni procent af de ansatte i bygge- og anlægsbranchen er lærlinge. Det er mere end en dobbelt så stor en andel end på DA-området generelt, viser en opgørelse fra Dansk Byggeri.

Årets første tre måneder bød på den højeste beskæftigelse i bygge- og anlægsbranchen i ni år, og lige knap 13.000 er i øjeblikket i gang med en erhvervsuddannelse i branchen. Sidste år blev der oprettet 15 procent flere praktikpladser i virksomhederne i bygge- og anlægsbranchen end i året før.

- Tallene bekræfter, at der er rigtig travlt i byggeriet, og at der er brug for alle de hænder, virksomhederne kan få fat i. Når jeg kommer rundt i virksomhederne, fornemmer jeg, at de ikke bare tager mange lærlinge, fordi de har travlt. Mange føler også, at de er forpligtede til at uddanne næste generation for at sikre håndværksfagene i fremtiden, siger underdirektør Louise Pihl, Dansk Byggeri.

Det er især de små og mellemstore virksomheder, der er flinke til at ansætte lærlinge. I virksomheder med op til ti ansatte er der 20 procent lærlinge i forhold til antallet af faglærte medarbejdere. Mens der er 18 procent lærlinge i virksomheder med 10-50 ansatte.

- Flere virksomheder ville gerne have endnu flere lærlinge. Det gælder for eksempel i fag som gulvlæggere og struktører, hvor der er mangel på lærlinge, siger underdirektør Louise Pihl, Dansk Byggeri.

Underdirektør Louise Pihl, lop@danskbyggeri.dk, telefon 25 66 63 12

Kommunikationsmedarbejder Susanne Lundbeck, sul@danskbyggeri.dk, telefon 30 69 57 13

Dansk Byggeri: Politikerne svigter de små virksomheder14.8.2018 07:45pressemeddelelse

Danmarks erhvervsliv er domineret af helt små virksomheder med under 10 ansatte. De udgør 93 procent af samtlige danske virksomheder. Men når politikerne tager initiativer, der skal lette hverdagen for erhvervslivet, bliver de små overset. Det skal der gøres noget ved, mener Dansk Byggeri, der er klar med 12 helt konkrete forslag, som med små midler vil gavne ikke bare mikrovirksomhederne men hele samfundsøkonomien.

SF og Dansk Byggeri: Millioninvesteringer i skolernes indeklima nødvendige13.8.2018 09:28pressemeddelelse

Når en del af skoleeleverne starter på et nyt skoleår efter sommerferien på mandag, bliver det i klasseværelser med ulovlig ventilation, for høje temperaturer og skimmelsvamp i hjørnerne. På hver femte af de skoler, Arbejdstilsynet kontrollerede sidste år, var den gal med indeklimaet. Det er under al kritik, mener SF og Dansk Byggeri, der er klar med et fælles forslag til at rette op på situationen.