Læringsorienteret vejledning får flere unge i gang med uddannelse
I 2016 gennemførte forskere fra DPU, Aarhus Universitet og VIA udviklingsprojektet ”Udsyn i udskolingen”, hvor man i en række kommuner forsøgte at skifte fokus fra en valgorienteret vejledning til en læringsorienteret vejledning.
Ved en læringsorienteret uddannelsesvejledning deltager eleverne i aktiviteter for at lære mere om forskellige uddannelser og job og ikke for at tage stilling til, om det er noget, de vil vælge. Nu har forskerne fulgt udviklingen blandt 1.400 unge, der deltog i projektet, og resultaterne viser en tendens til, at indsatsen kan få flere unge til at starte på en ungdomsuddannelse.
”Vi kan se blandt de unge, der deltog, at der er tendens til, at flere unge er i en ungdomsuddannelse, og at der er lidt flere, som starter på en erhvervsuddannelse. Det gør sig i særlig grad gældende for elever, der kommer fra hjem, hvor forældrene har de laveste indkomster og ingen uddannelse ud over grundskolen”, siger Rie Thomsen. Hun understreger samtidig, at der er tale om tendenser, da antallet af unge, som er fulgt i undersøgelsen, ikke er nok til at give statistisk sikre resultater.
Rie Thomsen er er professor MSO ved DPU, hvor hun er koordinator for Masteruddannelsen i professionel vejledning. Hun en af forskerne bag undersøgelsen, som er blevet gennemført i et samarbejde med Styrelsen for Undervisning og Kvalitet (STUK).
Aktiviteter der giver mulighed for erfaring og læring
Rie Thomsen peger på, at forskning viser, at når unge mennesker og deres forældre bliver tilbudt at deltage i aktiviteter, som alene handler om valg af ungdomsuddannelse, så er der en tendens ti,l at de, der føler de allerede har truffet en beslutning, ikke opfatter det som relevant at deltage. Når aktiviteter rammesættes på den måde, forsvinder derfor det dannelsespotentiale, som ligger i også at kende til, hvad der findes af forskellige erhverv bredt set i samfundet. Det handler også om karakteren af de aktiviteter, der sættes i værk.
”Når mange hører ordet vejledning, så tænker de på samtaler. Men her har det handlet om aktiviteter, der giver mulighed for erfaring og læring. Det handler ikke om, at den enkelte skal træffe et valg nu, men om at de skal lære noget”, siger Rie Thomsen og uddyber:
”Det er f.eks. brobygningsaktiviteter med erhvervsuddannelser, virksomhedsbesøg og rollemodeller. Det kan også være forældreaftener, hvor forældrene og andre voksne fortæller om deres arbejde. Det er en anerkendelse af, at arbejdsliv kan være forskellige, og at der også kan være knyttet nogle værdier til de arbejdsliv, som de voksne har.”
Om projektet
Undersøgelsen er baseret på registerdata og fokuserer på de 1.400 elever, der deltog i vejledningsprojektet ”Udsyn i udskolingen”. Eleverne er blevet sammenlignet med andre elever, der ikke deltog i vejledningsprojektet, med lignende baggrunde.
”Udsyn i Udskolingen – Kvantitativ evaluering af læringsorienteret uddannelsesvejledning” er skrevet af Jesper Eriksen, Rie Thomsen og David Reimer. Rapporten er udgivet som e-bog af DPU, Aarhus Universitet.
Kontakter
Rie Thomsen, professor MSO
DPU, Aarhus Universitet
Tlf.: 29426686
Mail: riet@edu.au.dk
Links
Information om Aarhus Universitet: Arts
DPU - Danmarks institut for Pædagogik og Uddannelse er et af de tre institutter ved Faculty of Arts, Aarhus Universitet.
DPU udgør Danmarks største universitetsmiljø for grundforskning og anvendt forskning inden for pædagogik og uddannelse.
Følg pressemeddelelser fra Aarhus Universitet: Arts
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Aarhus Universitet: Arts
Markus fra Vejle Tekniske Gymnasium vinder Ellehammerprisen for idéhistorisk projekt1.10.2025 10:27:41 CEST | Pressemeddelelse
Markus Bollerup Petersen fra Vejle Tekniske Gymnasium vinder årets Ellerhammerpris 2025. Prisen hædrer de bedste HTX-elever inden for idéhistorie og er indstiftet i et samarbejde mellem faget idéhistorie på Aarhus Universitet, det faglige miljø omkring gymnasiefaget og Ellehammerfonden.
Forskere fra Aarhus finder Europas ældste blå pigment i Tyskland29.9.2025 10:53:08 CEST | Pressemeddelelse
Et nyt studie ledt af forskere fra Arts, Aarhus Universitet, har identificeret den tidligste kendte brug af blå pigment i Europa. Fundet kaster nyt lys over oprindelsen af kunst, kreativitet og kropsdekoration.
Teologi tager del i samfundsdebatten22.9.2025 08:29:24 CEST | Pressemeddelelse
Offentlighedsteologi er mere aktuelt end nogensinde. Med åbningsseminaret for Forskningsenheden for offentlighedsteologi og etik den 6. oktober sætter Aarhus Universitet fokus på, hvordan teologien kan bidrage til samtalen om samfundets store udfordringer – fra krig og klima til forsoning og fællesskab.
Metallerne afslører: Bronzealderen var mere forbundet, end vi hidtil har troet11.9.2025 08:34:53 CEST | Pressemeddelelse
Et internationalt forskerhold har i forbindelse med forskningsprojektet Metals & Giants kastet nyt lys over metalhandlen i bronzealderen – og åbnet for nye perspektiver på forbindelserne mellem Sardinien og Norden, hvor de ikoniske hornede hjelme også optræder.
SLØK-forelæsning med Lea Ypi, Professor i Politisk Teori, London School of Economics3.9.2025 08:27:56 CEST | Pressemeddelelse
Fredag den 24. oktober 2025 kl. 13.30-15.00 afholdes årests SLØK-forelæsning på Aarhus Universitet med LEA Ypi, professor i Politisk Teori, London School of Economics
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum