Lær mere om de nordiske guder med HISTORIE

HISTORIE stræber efter at gå dybere ned i historiske begivenheder, myter, opfindelser og personer. Du kan finde HISTORIE både fysisk og online, og lære mere om både danmarks- og verdenshistorien, blandt andet når det kommer til nordisk mytologi. Nordisk mytologi og de nordiske guder er populære emner, men der findes også en del mindre belyste sider af mytologien.

De nordiske guder: Hvem er Odins bror?

Thor, Freja og Odin er nogle af de mest kendte nordiske guder. Fælles for både Thor og Freja er, at de har kendte søskende eller andre familiemedlemmer i den nordiske mytologi. Thor er for eksempel søn af Odin og bror til den smukke, veltalende Balder, og Freja er søster til frugtbarhedsguden Frej med det næsten identiske navn.

En af de mindre kendte dele af den nordiske mytologi er historien om Odins ophav og relationer. For selvom det ikke er er noget, de fleste er klar over, så har Odin faktisk to brødre.

Odins to brødre

Odin er den øverste gud, og dermed gud over guderne, i den nordiske mytologi. Han bor i Valhal, hvortil han henter døde krigere, der er faldet i kamp. I Valhal kan de genopstandne krigere (einherjerne) fordrive tiden med krigsleg samt nyde en overflod af flæsk og mjød. Han er kendt for at have en række hjælpere, og han fremstilles oftest som en gammel enøjet mand i en blå kappe.

Odin er søn af urvæsnet Burr og jættekvinden Bestla. Udover Odin, så er Burr og Bestla også forældre til de to drenge Vile og Ve. Odin har altså ikke blot én bror, men to brødre. En sjov historie vedrørende Odins brødre er, at de begge, ifølge “Ynglingesagaen” kortvarigt var gift med Odins kone Frigg. Frigg giftede sig med Vile og Ve, fordi hun troede, at Odin aldrig ville komme hjem fra en af sine lange rejser.

Du kan læse mere om Odins brødre, kone og de andre nordiske guder her.

Odins vigtige hjælpere

Udover søskende og familiemedlemmer, så har Odin også en lille hær af vigtige hjælpere til at hjælpe ham med at udføre sin lange liste af gøremål. Disse hjælpere er mere omtalte og velkendte i den nordiske mytologi, og tæller blandt andet ravnene Hugin og Munin, den ottebenede hest Sleipner og de to skrækindjagenden ulve Gere og Freke. Derudover brugte Odin den vise jætte Mimers afhuggede hovede til rådgivning.

Freja og Odins forhold til hinanden

Selvom Freja og Odin ikke umiddelbart har en familiær relation til hinanden, så er det relateret til hinanden på en anden måde og har en tæt forbindelse. Freja er nemlig, ligesom Odin, også knyttet til døden og efterlivet. Ifølge nogle skrifter kunne de faldne krigere (valen), der ikke endte hos Odin i Valhal, eftersigende nyde livet efter døden i Frejas hjem Folkvang sammen med hende.

Udover at de deles om valen og derfor har en del guddommelige ligheder, så har de også en tæt forbindelse, i og med at det angiveligt er Freja, der har lært Odin at sejde. Sejd er en særlig form for magi, der blev udført i den førkristne nordiske religion. Viden om at sejde er meget begrænset, men det har muligvis været et nordisk form for shamanisme. Sejden var socialt accepteret som kvindelig aktivitet, og ikke som mandlig. Det giver derfor god mening, at det er Odins kvindelige modstykke Freja, der har lært ham dette.