DI - Dansk Byggeri

Længst ventetid på en byggetilladelse i Vejen

Der er stor forskel på, hvor lang tid de sydjyske kommuner er om at give grønt lys til at bygge et nyt hus eller en ny kontorbygning. Haderslev er hurtigst, hvorimod Vejen har den længste ventetid i Sydjylland. Det viser en ny opgørelse fra Dansk Byggeri.

Mens Haderslev Kommune sagsbehandler byggetilladelser på i gennemsnit 14 dage, så tager det i gennemsnit 43 dage i Vejen. Også i Billund, Fredericia og Kolding kræver det en god portion tålmodighed at vente på grønt lys til at bygge et nyt hus til familien eller en ny lagerhal til virksomheden. Her er den gennemsnitlige ventetid 36 dage.

Det viser en ny opgørelse fra Dansk Byggeri.

- Halvanden måned er for lang tid at vente på, at Vejen Kommune kort sagt ”får stemplet papirerne”. Til gengæld er det er flot, at Haderslev er en af landets hurtigste til at ekspedere byggetilladelser. Reglerne er de samme uanset om man skal bygge i Vejen eller i Haderslev, og husene ser også nogenlunde ens ud, så derfor burde der ikke være så stor forskel på sagsbehandlingstiden, siger formand for Dansk Byggeri Sydjylland Michael Mathiesen.

I fx Varde, Aabenraa og Vejle er ventetiden i gennemsnit henholdsvis 35, 32 og 30 dage.

Ventetiden er opgjort fra den dag, hvor kommunen har modtaget alle oplysninger i forhold til byggesagen, og byggesagen dermed er fuldt oplyst. Ventetiden skal derfor vurderes ud fra, at det udelukkende er den tid, som kommunen bruger på at behandle byggesagen. Ifølge Dansk Byggeri Sydjylland bør den gennemsnitlige ventetid i kommunerne som hovedregel ikke overstige 14 dage.

- Haderslev er den eneste kommune i Sydjylland, der kan leve op til det. Tønder og Fanø er med en ventetid på i gennemsnit 18 dage og Sønderborg med 20 dage tæt på. Jeg håber, at alle vores sydjyske kommuner vil arbejde for at nå i mål med en gennemsnitlig ventetid på 14 dage. Haderslev har vist, at det kan lade sig gøre, siger Michael Mathiesen.

På landsplan er den gennemsnitlige sagsbehandlingstid det seneste år steget fra i gennemsnit 46 dage til 50 dage. I Sydjylland er den gennemsnitlige ventetid faldet fra 29 dage til 28 dage.

- Retningen er rigtig, og en del kommuner andre steder i landet har længere ventetider end vores sydjyske kommuner. Men uanset hvordan det ser ud andre steder i landet, så kan vi ikke være tilfredse med, at det i flere kommuner tager mellem én og halvanden måned i gennemsnit at få grønt lys til at bygge, siger Michael Mathiesen, formand for Dansk Byggeri Sydjylland.

Formand for Dansk Byggeri Sydjylland Michael Mathiesen, telefon 22 49 65 60
Regionskonsulent for Dansk Byggeri Sydjylland Peter H. Wagner, telefon 25 66 63 09
Pressekonsulent i Dansk Byggeri Anette Sørensen, telefon 30 36 02 65

Information om DI - Dansk Byggeri