Længere og længere mellem arbejdsløse smede

Ledigheden blandt medlemmer af Dansk Metal fortsætter nedad. De seneste ledighedstal fra maj måned viser, at den samlede ledighed nu er nede på 2,5 procent.

Det går fremad for dansk økonomi – ikke mindst på grund af positive tendenser i den danske industri. Det afspejler sig både i de makroøkonomiske nøgletal vedrørende vækst, produktivitet og beskæftigelse, men udviklingen bekræftes ligeledes af den lave arbejdsløshed i Dansk Metal.

”Lad os endnu engang glæde os over, at der er fuld gang i industrien i Danmark. Men ligesom en sommerfest hurtigt kan slutte, hvis man løber tør for fadøl, så kan opsvinget på de danske virksomheder også hurtigt dø ud, hvis vi løber tør for dygtige faglærte. Derfor er det fuldstændig nødvendigt at have fokus på at øge mængden af kvalificeret arbejdskraft”, siger cheføkonom i Dansk Metal Thomas Søby.

Da krisen rasede og skabte udbredt arbejdsløshed var ledigheden i Dansk Metal over 10 procent. Det var i januar 2010. Siden har industrien i Danmark igen fundet fodfæste, og de senere år har arbejdsløshedsskurven været jævnt nedadgående.

”Vi skal huske på, at ud af de cirka 1800 arbejdsløse medlemmer, der indgår i statistikken, vil der være en del af dem, der ikke er arbejdsløse men i gang med et jobskifte og derfor bliver registreret som ledige. Det betyder, at det reelle antal ledige metalmedlemmer er endnu lavere end 2,5 procent. Netop nu tager vi hul på endnu en runde af trepartsforhandlingerne, der handler om efter- og videreuddannelse. Det er helt afgørende, at der kommer brugbare resultater ud af det, for der er brug for efteruddannelse på alle niveauer, så vi kan sørge for at holde gang i det opsving, vi har i industrien”, siger Thomas Søby.

I Dansk Metals A-kasser har man stor succes med at parre ledige medlemmer med virksomheder, der mangler arbejdskraft via ”Metal Jobservice”. Ud over denne indsats har forbundet netop sat gang i arbejdet med ”Metal Karriereplan”, der skal gøre det nemmere for medlemmer at vælge relevant efter- og videreuddannelse inden for metalfagene.

”Vores faglærte grundstof skal løbende forædles. Det har altid været et kardinalpunkt i Dansk Metal, men det er vigtigere end nogensinde før, at vi har fokus på mere uddannelse i alle led i kæden”, siger Thomas Søby, der er cheføkonom i Dansk Metal.

Det er næsten ni år siden, ledigheden blandt medlemmer af Dansk Metals A-kasse sidst var nede på 2,5 procent.

NB: Ledighedstallene er sæsonkorrigerede

Læs hele analysen ”Arbejdsløsheden i Dansk Metal falder til 2,5 procent” her

Yderligere info og kommentarer:

Thomas Søby, cheføkonom i Dansk Metal, telefon 30831071