Smartbake.dk

Lækkerier til bagedyst finalen: Sådan laver du din egen lækre medalje

Den store bagedyst finale fejres af de fleste seere med indtagelse af kage. En medalje kan være et oplagt valg til finaleaftenen. Her kan man finde gode råd til, hvordan man bager sin egen medalje.
Mange fans af den ’Den store bagedyst’, sidder selv klar med kagerne, når udsendelsen ruller over skærmen. Finalen sendes i aften - og hvem vil ikke gerne sidde med en hjemmebagt medalje, mens finalisterne kreerer de fineste kager Foto: PR

I aften sendes Den store bagedyst finale. For de fleste seeres vedkommende skal der serveres kage – måske hjemmebag. Det oplagte finalevalg til indtagelse af kage er medalje. Og hvis du har mod på at bage og lægge medaljerne sammen selv, så læs med her. Den store bagenørd Rasmus Linnet fra Smartbake.dk guider her, igennem den svære disciplin at kreere den klassiske konditorkage medalje, som kan være et godt bud på kageservering til finalen.

– En god klassisk medalje kendes ved en sprød og velafbagt mørdej kombineret med en glat og blød vaniljecreme, der hverken er for stiv eller flydende, fortæller en ivrig Rasmus Linnetfra Smartbake.dk og fortsætter:

– For at opnå den helt rette afbagning, skal både afkøling og udrulning af mørdejen sidde lige i skabet. Når ingredienserne er blandet og mørdejen æltet til en jævn ensartet masse, skal dejen minimum stå på køl i en halv time. Ellers er den alt for blød og du kan ikke rulle dejen ensartet ud. Når den er afkølet, er det vigtigt, at du ikke ælter dejen varm igen, men i stedet banker den let ud med kagerullen. For at opnå ensartet afbagning, skal dejen rulles ud i samme tykkelse over det hele. Det opnås ved at lægge dejen på bordpladen, med to tynde lige høje spækbrætter på hver side, hvorefter du ruller mørdejen, indtil kagerullen rammer spækbrætterne. Det giver en ensartet højde på din udrullede dej. Til sidst udstikkes bunde og toppe.

Bagning og creme

Mørdej, som er udrullet med fem millimeters tykkelse, skal bages i syv minutter. Men allerede efter fire minutter, skal de overvåges. Afbagningen sker nemlig fra kanten og bevæger sig ind mod midten. Når den er jævn gylden over hele fladen, skal de ud af ovnen og afkøles på bagepladen, så de ikke mister facon.

– Selve cremen kan man lave dagen inden, da den kan holde sig i 24 timer. Husk, at den skal køle i et lavt fad med madfilm direkte på flødecremens overflade. Man kan se, at flødecremen er færdigkogt, når konsistensen rammer en tynd kartoffelmos. Herefter skal den på køl i minimum to timer. Når cremen piskes op, virker den først grynet. Men man skal ikke være nervøs – fortsæt til den er glat. Sluttelig lægges bundene sammen med syltetøj, creme og flødeskum, og toppes med glasur og lidt flødeskum, forklarer Rasmus Linnet.

B for backup-plan

– Hvis hele opsprøjtningen klasker og vanilliecremen flyder, skal man bestemt ikke fortvivle. Du kan altid skrabe hele moletjavsen af og i stedet smække de to mørdejsbunde sammen med en klat hindbærsyltetøj. Og wupti, så har du en flot rund hindbærsnitte, som du kan gnaske. Men er der også gået kage i din afbagning, kan du altid snyde og bestille medalje og andre kager hos den lokale bager, afslutter Rasmus Linnet smilende.

Inden du kaster dig ud i medaljeproduktionen, kan du finde opskriften og andre gode tips her.

Rasmus Linnet
Bagenørd og medejer, Smartbake.dk
rl@smartbake.dk

Billeder