Lægerne vælger medicinen – ikke økonomerne

Folketingets partier er enige om, at regioner skal være forsigtige med at anvende dyr medicin som en standardbehandling. Det sker i håbet om, at det kan være med til at presse udgifterne til medicin ned. Selv om det kan betyde, at patienterne på nogle områder får sværere ved at få adgang til ny medicin, slår aftalen samtidig fast, at lægerne altid kan skære igennem den økonomiske prioritering og vælge den medicin, som er nødvendig for patienten. Det glæder Kræften Bekæmpelse.

Sundhedsvæsenet behandler flere og flere patienter. Og patienterne opnår bedre og bedre resultater. Resultaterne opnås blandt andet, fordi der kommer ny medicin på markedet. Det koster naturligvis penge. Derfor har især økonomer slået til lyd for, at man skulle begrænse adgangen til ny medicin, så man kunne holde udgifter i ro.

- For Kræftens Bekæmpelse er det vigtigt, at lægen altid skal være på patientens side og råde patienten til det, der er det rigtigste for patienten – og ikke tage hensyn til de økonomiske overvejelser. Økonomisk systemtænkning må ikke forhindre syge patienter i Danmark i at få medicin, hvis den hjælper. Det er Danmark alt for rigt et samfund til, siger formanden for Kræftens Bekæmpelse Dorthe Crüger.

Derfor glæder det Dorthe Crüger, at Folketingets partier er landet på en model for prioritering af sygehusenes udgifter til lægemidler, hvor hensynet til den enkelte patient stadig vejer tungest. For selv om aftalen betyder, at ikke al medicin automatisk kan gives til patienterne ud fra en standardbehandling, så vil lægen alligevel kunne vælge den rigtige medicin, såfremt hun mener, at patienten kan have gavn af det.

- Det er meget glædeligt, at det er lægerne og ikke økonomerne, som i sidste ende skal bestemme, hvilken medicin de syge patienter kan få, siger Dorthe Crüger.

For få uger siden lagde Danske Regioner, som står for driften af sygehusene, op til, at beslutninger om at begrænse adgang til lægemidler skulle foretages af et medicinråd. Det forslag har fået hård kritik for at være en lukket proces, hvor hverken læger eller patienter blev hørt.

- Vi er i Kræftens Bekæmpelse glade for, at den slags ideer nu må siges at være lagt i graven. Ud over hensynet til patienten ønsker Folketingets partier også en maksimal åbenhed om beslutninger om, hvilke medicintyper der ikke længere skal gives automatisk, siger hun.

Selv om forslaget til prioritering af medicin fra Folketingets partier er langt mere patientvenligt end udspillet fra Danske Regioner, havde Kræftens Bekæmpelse helst set, at der i højere grad var brugt kræfter på at optimere driften og hensynet til patienterne inden for de eksisterende rammer, frem for ’bare’ at begrænse adgangen til medicin. Det er Kræftens Bekæmpelses opfattelse, at der vil være betydelige besparelser at hente, hvis man i højere grad får patienterne inddraget i behandlingen og valget af medicin.

Umiddelbart lægger forslaget, som er samlet af sundhedsminister Sophie Løhde, ikke op til en yderligere inddragelse af patienterne. Men det er Kræftens Bekæmpelse håb, at det vil blive en del af opgaverne, når forslaget skal omsættes til driften ude på sygehusene og afdelingerne.

Ny undersøgelse: Mange danskere reagerer ikke, når mor og far viser tegn på sygdom24.8.2017 07:00pressemeddelelse

En ny undersøgelse fra Kræftens Bekæmpelse viser, at fire ud af ti danskere ikke har opfordret deres forældre til at gå til lægen, selvom de har lagt mærke til eller hørt om, at forældrene har vist tegn på sygdom. Faktisk så taler hver tredje voksne dansker sjældent eller aldrig med sine forældre om deres helbred. Men det er en god idé at tage snakken, da det kan redde liv.