Læger uden Grænser skruer op for hjælpen i Sudan

Behovet for medicinsk nødhjælp i Sudan har nået et kritisk niveau. Den medicinske nødhjælpsorganisation Læger uden Grænser undersøger, hvor og hvordan man opskalerer katastrofeindsatsen i landet.

De seneste uger har voldsomme kampe i gaderne, beskydninger og luftangreb lammet store dele af Sudan. Nu nærmer behovet for medicinsk nødhjælp sig et kritisk niveau.

Mange steder er forsyningerne ved at slippe op, personalet har svært ved at komme frem på grund af intense kampe, og de hospitaler, der stadig fungerer, er overbelastede af de mange patienter, der har brug for hjælp.

”Behovene er enorme lige nu. Civile er fanget i kampene og derfor afskåret fra lægehjælp nu, hvor de har allermest behov for den. Selv om vi selv er udfordrede og ikke kan komme frem med hjælp i nogle områder, så bliver vi i landet, fortsætter vores arbejde og undersøger, hvor og hvordan vi kan hjælpe de mennesker, der er drevet på flugt,” siger Stine Bloch Jensen, katastrofetalsperson for Læger uden Grænser i Danmark.

Organisationens erfarne katastrofehold er klar til at rykke ind i Sudan, så snart det bliver muligt at opskalere det medicinske nødhjælpsarbejde.

”Andre af vores hold er lige nu ved at finde de bedst mulige måder at sende medicinske og humanitære forsyninger til landet på,” fortæller Stine Bloch Jensen.

Kampe ødelægger mulighed for nye forsyninger

Volden i Sudan tog til den 15. april. Siden er 413 mennesker døde, og 3500 er blevet såret ifølge den sudanesiske regering. FN’s Flygtningehøjkommissariat, UNHCR, vurderer, at mellem 10.000 og 20.000 mennesker er på flugt.

”For de mange mennesker, der er fanget i kampene, er det livsfarligt at forsøge at komme til de få sundhedsfaciliteter, der stadig fungerer, for at få behandling,” siger Stine Bloch Jensen.

De voldsomme kampe betyder samtidig, at det er meget vanskeligt for Læger uden Grænser at levere de livsvigtige medicinske forsyninger, der allerede er i landet, til hospitaler og klinikker.

"Under en pause i kampene var vi i stand til at donere medicinske forsyninger til en sundhedsklinik i Khartoum søndag den 23. april,” siger Ghazali Babiker, som er læge og landechef for Læger uden Grænser i Sudan, og fortsætter:

”Vi er i kontakt med hospitaler og sudanesiske sundhedsmyndigheder og -foreninger, der forsøger at forsyne flere hospitaler og faciliteter i hovedstaden. Kampene fortsætter dog med at gøre det næsten umuligt.”

Børnehospital røvet og tømt

I byen El Fasher i Norddarfur er over 400 mennesker indtil videre ankommet til det hospital, Læger uden Grænser støtter, og medicinske teams arbejder døgnet rundt for at kunne behandle de mange sårede.

Alle andre hospitaler i regionen er lukket på grund af volden – af kampene, eller fordi personalet ikke kan komme frem, fordi det er for farligt.

Fødselshospitalet, som nødhjælpsorganisationen normalt henviser for tidligt fødte spædbørn til, er blevet røvet, og der er nu ingen steder, de nu kan få hjælp. Derudover er der ingen kuvøser, hvilket betyder, at det bliver vanskeligt at holde dem i live.

Arbejder på at komme ind

Også lufthavnene i Sudan er blevet lukket på grund af hårde kampe, og derfor er det vanskeligt at få nye medicinske forsyninger hurtigt ind i landet.

”Det er helt centralt for vores nødhjælpsarbejde, at lufthavnene fungerer, for det er først og fremmest her, at vi kan få forsyninger og personale ind i landet,” siger katastrofetalsperson Stine Bloch Jensen og fortsætter:

”Vi arbejder blandt andet på at få et af vores kirurgiske hold ind, som kan støtte de kirurger i Sudan, der lige nu nærmest arbejder i døgndrift. Hvis vi ikke kan få forsyningerne ind, risikerer vi, at endnu flere mennesker vil dø.”