Kvinderne styrer detailhandlen med køkkenudstyr

I disse tider er der meget snak om ligestilling, hvor kvinderne kræver deres ret på bestyrelsesposter, i de førende internationale konglomerater og i andre højpositioneringsposter. Her er der anderledes vinde, der blæser over detailbranchen i køkkenudstyr, hvor det overvejende er kvinderne, der styrer i statistikkerne. I statistik over branchen, der viser en aktuel brancheanalyse, var der 2857 kvinder ansat i branchen mod 575 mænd. Det er samtidig ikke så lidt, som branchen står for i eksport, hvor tallet er svimlende 39 millioner kroner.

Er køkkenudstyr endnu en kvindekampssag?

Er det nu alligevel en kvindekampssag, når det handler om, at der er flest kvinder, der er ansat i en branche, der står for køkkenudstyr, altså det meget historisk udskældte "kvindens domæne"? Det er der ikke noget, der umiddelbart tyder på. Køkkenudstyr er kommet for at blive og er højt profilleret, fordi det er blevet en ny sag med selvstændige kvinder, der har deres egen madblog og laver deres egne opskrifter med tusinder eller millioner af følgere, der hepper, beundrer og giver de deciderede influencere en status, som gør, at de kan gøre deres passion for mad og køkkenudstyr til en velbetalt levevej.

Smagen er sagen

Der er kommet meget fokus på smag i disse tider, hvor gourmetmad hitter som aldrig før. Her kan et firma som smagen.dk også bryste sig af at være en platform, hvor man kan blive inspireret til at leve det trendy moderne byliv, hvor man spiser brunch om søndagen og sågar selv har lavet den med lækkert køkkenudstyr. Programmer i TV som Den Store Bagedyst og Masterchef har også været med til at skabe køkkendomænet til et højprofilleret område, som ikke længere lugter af 50´er kvindens simreretter og kødgryder i hjemmet og de gamle støvede kønsroller. TV-kokke med kvindeligt fortegn toner frem på Go' Morgen Danmark og viser vejen frem til smagsoplevelser, der kan efterlignes rundt om i de små hjem og viser disse kokke som nogle, der er kloge, kreative og er med på den moderne madkunst.

Køkkenudstyrsbranchen er dermed nok befolket af flest kvinder, men det er på en ny og moderne måde, hvor mad og smag er blevet til en statussag - både for mænd og kvinder.

Din Tekstforfatter består af over 90 tekstforfattere. Vi har alle forskellige baggrunde, interesser og kompetencer på tværs af alder, køn og etnicitet. Alt dette giver os en særlig diversitet, som afspejles i det arbejde vi udfører. Det er grunden til at vi kan levere passionerede, målrettede og lidenskabelige tekster.

Nu kan du realisere din drøm om at blive pilot!10.11.2022 12:00:00 CET | Pressemeddelelse

Hvis du også har drømt om at blive pilot, da du var lille, så deler du skæbne med mange andre. For der er noget vidunderligt ved tanken om at være, hvor himlen altid er blå, og hvor ellers kun fugle og Vorherre regerer. Desværre er det kun meget få af os, som bliver rigtige piloter, så på den måde brister drømmen for de fleste af os. Men nu er der kommet en mulighed for at du kan prøve, hvordan det er at være luftkaptajn.