Kvinderne står for kontorarbejdet i byggeriet

De fleste kvinder i byggeriet sidder bag skrivebordene og ordner papirarbejdet. En opgørelse fra Dansk Byggeri viser, at kun en fjerdedel af de kvindelige medarbejdere i bygge- og anlægsbranchen svinger penslen, murerskeen eller skovlen. Det er alt for få, mener Byggeriets Kvinderåd, der er klar med otte konkrete anbefalinger til, hvordan man kan få flere kvinder til at søge en uddannelse og karriere i byggeriet.

At der er langt mellem kvinderne i bygge- og anlægsvirksomhederne er ikke nogen hemmelighed. Men ser man ud over byggepladserne, ja så er kvinderne for alvor svære at få øje på. Halvdelen af de i alt 15.500 kvindelige ansatte i bygge- og anlægsbranchen arbejder nemlig med kontorarbejde. En fjerdedel arbejder som ledere, byggeledere og ingeniører. Mens kun en fjerdedel er egentlige håndværkere og bygningsarbejdere, viser Dansk Byggeris analyse.

- Det er alarmerende, at antallet af faglærte kvinder er så lavt. Vi skal have flere kvinder til at se en karriere som eksempelvis murer, tømrer eller anlægsstruktør som noget for dem. Lige som vi også efterlyser flere med videregående uddannelser, siger Dansk Byggeris adm. direktør Lars Storr-Hansen, der er formand for Byggeriets Kvinderåd.

Anbefalinger kommer vidt omkring

Anbefalingerne fra Byggeriets Kvinderåd spænder vidt fra forslag til, hvordan de enkelte virksomheder og erhvervsskoler kan sætte den gode tone og kammeratskabet på dagsordenen, til hvordan man kan lære skoleeleverne mere om håndværk og nedbryde børnenes, forældrenes og lærernes fordommene om, at det kun er noget for drenge.

Flere af forslagene er til at tage fat på med det samme, mens andre er mere langsigtede. Mytedræberkampagner, damekalendere, byggemarkeder, kompetenceudvikling af erhvervsskolelærere, håndværk på skoleskemaet, rollemodeller og en helt ny måde at kommunikere på, er blot få eksempler.

- Der er brug for det hele. I dag er kun omkring ni procent af de ansatte i byggeriet kvinder. Men bygge- og anlægsvirksomhederne mangler dem, og målet er at fordoble andelen af kvinder i byggetiet på ti år. Det skal nok lykkes, siger Lars Storr-Hansen.

Nu skal der handles

Kvinderådets anbefalinger får ikke lov at samle støv. I den kommende tid vil Dansk Byggeri arbejde videre med en lang række aktører, blandt andet erhvervsskoler, 3F, Byggeriets Uddannelser, kommuner og bygge- og anlægsvirksomheder for at få ført forslagene ud i livet.

- Vi har mødt en utrolig energi og entusiasme omkring arbejdet – ikke bare i Byggeriets Kvinderåd, men også blandt vores mange samarbejdspartnere. Alle er enige om, at man selvfølgelig ikke bare skal søge medarbejdere blandt den ene del af befolkningen. Vi skal have kvinderne med. Kvinderådets anbefalinger er et rigtig godt sted at starte, siger rådets formand, adm. direktør i Dansk Byggeri Lars Storr-Hansen.

Adm. direktør Lars Storr-Hansen, lsh@danskbyggeri.dk, telefon 41 19 33 04
Pressechef Helen Jensen, hje@danskbyggeri.dk, telefon 21 24 47 02