Kvinder snyder sig selv i løn

Kvinder er dårligere end mænd til at tjekke, om tallene på lønsedlen stemmer
DeloitteHuset Weidekampsgade 6 København

København, 18. august 2015

Næsten hver fjerde kvinde tjekker aldrig sin lønseddel, mens kun hver tredje tjekker den løbende. Det viser en ny undersøgelse foretaget af Epinion for Deloitte. Dermed er kvinderne langt bagefter mændene.

”Det er næsten lidt stereotypt at sige, at mænd elsker tal, men noget kunne altså tyde på det. I hvert fald er det kun 12 procent af de danske mænd, der aldrig tjekker deres lønseddel, mens det tal stiger til 23 procent, når vi ser på kvinderne,” siger Deloittes lønekspert Maria Bjerg Pedersen.

Der er god grund til at tjekke sin lønseddel, for mange lønsedler indeholder fejl, siger Maria Bjerg Pedersen:

”Lønsedler er efterhånden blevet svære at læse og forstå. Mange får jo både grundløn, tillæg, bonus, overarbejdsbetaling, fradrag for kantine og mange andre poster. Derfor er det ikke altid let at se, om det endelige resultat nu også er korrekt. Netop derfor bør man af og til sætte sig ned og finde lommeregneren frem,” siger hun.

Maria Bjerg Pedersen vurderer, at der i gennemsnit er fejl på hver fjerde lønseddel i Danmark.

”Mange kvinder får i forvejen en lavere løn end mænd. Ved at undlade at tjekke lønsedlen grundigt igennem, snyder mange kvinder sig selv for potentielt tusindvis af kroner,” siger hun.

Tallene er baseret på i alt 1007 interview med repræsentativt udvalgte danskere på 18 år og derover. Undersøgelsen er gennemført af Epinion for Deloitte.

Maria Bjerg Pedersen
marpedersen@deloitte.dk

DeloitteHuset Weidekampsgade 6 København

Maria Bjerg Pedersen er leder af Deloittes Lønservice, der varetager lønadministration for små og store virksomheder.