Kvinder og mænd på Bornholm, i København og i Region Sjælland har de mest lige pensioner, viser nye tal fra Forsikring & Pension. Men mænd har stadig langt flere penge til alderdommen end kvinderne. Derfor bør ægtefolk og samlevende tjekke deres pension på Pensionsdagen på søndag.

På Bornholm, i København og i Region Sjælland er der den mindste forskel på, hvad kvinder og mænd har sparet sammen til pension. Der er dog stadig en stor forskel, selvom begge køn sparer lige store andele af deres løn op. Det skyldes stor ulighed i lønniveau.

Når københavnere, bornholmere og sjællændere efter et endt arbejdsliv skal bruge af deres pensionsopsparing, er der mindre forskel på, hvor mange penge mænd og kvinder har at leve for i forhold til i andre regioner. På Bornholm udgør kvindernes formuer dog alligevel kun 86 procent af mændenes formue. I København, i Vest- og Sydsjælland udgør formuen 82 procent af mændenes. Og i Østsjælland og Københavns omegn er det 74 procent. Og det på trods af, at de sparer omtrent den samme procentdel af lønnen op til pension.

Det viser nye tal fra Forsikring & Pension op til Pensionsdagen på søndag. Den dag skifter vi til vintertid og får dermed en ekstra time i døgnet. Pensionsbranchen opfordrer alle danskerne til at bruge den ekstra time på at få styr på deres pensionsordninger. Kvinder og mænd, der bor sammen, kan bruge døgnets ekstra time på at få styr på, om manden evt. kan betale noget af sin pension til kvinden.

- Det kan få alvorlige konsekvenser for kvinderne, hvis de ikke er klar over, at de halter bagefter deres ægtemand. Specielt hvis de bliver skilt, kan de risikere at få en lavere levestandard end deres partner, siger Anne Seiersen, underdirektør i Forsikring & Pension.

Store forskelle i løn

Det danske pensionssystem ligestiller dog kønnene. Det fremgår af tal fra Forsikring & Pension. Mænd og kvinder indbetaler nemlig i gennemsnit 11,3 procent af deres løn til deres pensionsopsparing - uanset om de bor på Bornholm, i København eller i Region Sjælland.

- Forskellen i pensionsformuerne skyldes altså lønforskelle mellem mænd og kvinder og ikke en skævhed i pensionssystemet. Dertil kommer, at vi ofte ser, at det er kvinderne, der tager barsel og går på deltid. Mange indbetaler ikke til pension under barsel, og når man er på deltid, indbetaler man typisk mindre til pension, siger Anne Seiersen.

Hun opfordrer derfor ægtefæller og samlevende til sammen at tjekke deres pensionsordning. Og går kvinden med planer om barsel eller nogle år på deltid, er det vigtigt at overveje, om man i fællesskab i en periode skal indbetale mere på kvindens pensionsordning.

- Det er vigtigt, at kvinderne har styr på, hvad det koster på pensionskontoen, hvis de ikke indbetaler i en længere periode. På Pensionsmåler.dk kan man nemt beregne, hvor meget det går ud over pensionen at gå på deltid eller barsel, siger Anne Seiersen.

På PensionsInfo.dk kan man nemt få et overblik over, hvad man kan få udbetalt, når man går på pension.

Pressetelefonen Forsikring & Pension
41919101

Forsikring & Pension er brancheorganisation for forsikrings- og pensionsselskaberne i Danmark.

Flere sundhedsinitiativer på nordjyske arbejdspladser6.4.2018 11:15pressemeddelelse

40 procent af de adspurgte på arbejdspladser i Region Nordjylland har iværksat sundhedsinitiativer. Det viser en ny undersøgelse fra Norstat for Dansk Erhverv. Det er en fremgang på 12 procentpoint i forhold til 2017, hvor tallet var 28 procent. Med den landsdækkende konkurrence "Danmarks Sundeste Arbejdsplads – Initiativprisen 2018" vil Forsikring & Pension, Dansk Firmaidrætsforbund, Dansk Erhverv og Falck Healthcare netop sætte fokus på sundhedsinitiativer på landets arbejdspladser.

Flere sundhedsinitiativer på arbejdspladser i Syddanmark6.4.2018 11:12pressemeddelelse

45 procent af de adspurgte på arbejdspladser i Region Syddanmark har iværksat sundhedsinitiativer. Det viser en ny undersøgelse fra Norstat for Dansk Erhverv. Det er en fremgang på 10 procentpoint i forhold til 2017, hvor tallet var 35 procent. Med den landsdækkende konkurrence "Danmarks Sundeste Arbejdsplads – Initiativprisen 2018" vil Forsikring & Pension, Dansk Firmaidrætsforbund, Dansk Erhverv og Falck Healthcare netop sætte fokus på sundhedsinitiativer på landets arbejdspladser.

Flere sundhedsinitiativer på sjællandske arbejdspladser6.4.2018 10:59pressemeddelelse

56 procent af de adspurgte på arbejdspladser i Region Sjælland har iværksat sundhedsinitiativer. Det viser en ny undersøgelse fra Norstat for Dansk Erhverv. Det er en fremgang på 15 procentpoint i forhold til 2017, hvor tallet var 41 procent. Med den landsdækkende konkurrence "Danmarks Sundeste Arbejdsplads – Initiativprisen 2018" vil Forsikring & Pension, Dansk Firmaidrætsforbund, Dansk Erhverv og Falck Healthcare netop sætte fokus på sundhedsinitiativer på landets arbejdspladser.

Flere sundhedsinitiativer på midtjyske arbejdspladser6.4.2018 10:45pressemeddelelse

47 procent af de adspurgte på arbejdspladser i Region Midtjylland har iværksat sundhedsinitiativer. Det viser en ny undersøgelse fra Norstat for Dansk Erhverv. Det er en fremgang på 16 procentpoint i forhold til 2017, hvor tallet var 31 procent. Med den landsdækkende konkurrence "Danmarks Sundeste Arbejdsplads – Initiativprisen 2018" vil Forsikring & Pension, Dansk Firmaidrætsforbund, Dansk Erhverv og Falck Healthcare netop sætte fokus på sundhedsinitiativer på landets arbejdspladser.

Flere sundhedsinitiativer på hovedstadens arbejdspladser6.4.2018 10:34pressemeddelelse

50 procent af de adspurgte på arbejdspladser i Region Hovedstaden har iværksat sundhedsinitiativer. Det viser en ny undersøgelse fra Norstat for Dansk Erhverv. Det er en lille fremgang på 1 procentpoint i forhold til sidste år, hvor tallet var 49 procent, og over landsgennemsnittet på 48 procent. Med den landsdækkende konkurrence "Danmarks Sundeste Arbejdsplads – Initiativprisen 2018" vil Forsikring & Pension, Dansk Firmaidrætsforbund, Dansk Erhverv og Falck Healthcare netop sætte fokus på sundhedsinitiativer på landets arbejdspladser.