Kvinder med prostitutionsskader lades i stikken - Succesfuldt rehabiliteringsindsats er lukningstruet.

De sidste fem år har LivaRehab tilbød 360 graders indsats til udsatte kvinder med baggrund i prostitution.  Og i de sidste tre år med midler fra Socialministeriet har LivaRehab udviklet målbare metoder og givet støtte til nogle af samfundets mest sårbare -  psykisk syge, voldsramte og ensomme mennesker med skadevirkninger fra prostitution, incest og seksuelle overgreb – så de fik mulighed for at komme ud af deres fastlåste situation.

Men nu trues indsatsen på sin eksistens. Fra november 2016 er der ikke flere penge til projektet fra ministerietet og Københavns Kommunes har ikke gjort noget for at forankre projektet, selvom det er deres borgere der fik hjælp.

Det betyder at centerets 360 graders indsats med psykiater, psykolog, socialrådgiver, gældsrådgiver og jobkonsulent ser ud til at skulle lukke - Med mindre kvinderne selv betaler for det, hvilket er urealistisk.

”Det værste er at kvinderne sendes ud i ingenting. Der er ikke oprettet alternative rehabiliteringsmuligheder for dem og de gode resultater vil sandsynligvis falde til jorden”, siger direktør Flora Ghosh, og fortsætter:

”Mange af de kvinder, der har gennemført forløbene, er kommet i uddannelse og job, men trods det gode arbejde er der ikke ambitioner nok til forankring af projektet fra myndighedernes side. Det er virkelig en uheldig beslutning, der kommer til at koste dyrt, at kvinderne nu ikke længere har den her mulighed.”

LivaRehab, center for rehabilitering af skadevirkninger fra prostitution, vold og seksuelle overgreb, har eksisteret siden 2011 og har hjulpet mere end 600 mennesker videre i deres liv.