Kvinder bør involvere sig mere i forsikringer
1.000 personer har deltaget i undersøgelsen og fordeler sig på 30 pct., der bor alene, 66 pct. som er gift/samboende, mens 4 pct. bor med ”Andre”. Undersøgelsen er foretaget af analysebureauet Userneeds for If Skadeforsikring i februar 2021.
Hos halvdelen af de 657 deltagere, der er gift/samboende, er ansvaret for forsikringerne delt lige mellem partnerne. I den anden halvdel varetager kun den ene part forsikringsansvaret, og her ses en temmelig skæv fordeling på 72% mænd og kun 28% kvinder.
Dykker man ned i årsagerne til, hvorfor kun den ene part har ansvaret, er svaret i 36 pct. af tilfældene, at ”Min partner gider ikke involvere sig i det” og i 31 pct. af tilfældene ”Vi er enige om, at kun én af parterne behøver at bruge tid på det”.
Blandt de 343 deltagere, der bor alene, svarer 15 pct., at de ved meget lidt/intet om forsikringer og ikke rigtig bruger tid på det. To tredjedele heraf er kvinder.
Bekræfter fordom
”Tallene bekræfter desværre i et vist omfang fordommen om, at det oftest er mændene, der varetager familiens økonomiske dispositioner. Men selve holdningen, at det er okay at lade den ene part i forholdet tage ansvaret for forsikringerne og at man ikke gider involvere sig, den er uhensigtsmæssig, og den bør kvinder have interesse i at ændre”, siger kommunikationschef hos If, Birgitte Ringbæk.
”Når folk skal forklare hvad forsikringer er, så bruger mange vendingen, at det er en form for sikkerhedsnet, man spænder ud under sig selv og familien. Der er ingen grund til, at kvinder bringer sig i en situation, hvor kvaliteten og størrelsen af deres sikkerhedsnet er styret af andres beslutninger og prioriteringer. Det bør de selv være med til at beslutte”.
Fælles projekt
Kendskab til familiens forsikringsmæssige situation og viden om eventuelle sårbarheder, er vigtige for at kunne træffe gode valg i livet.
”Forsikringer er en del af husstandens fælles projekt. De er ofte forsikringer, der holder hånden under familien, hvis noget uforudset sker. Derfor bør begge parter vide, hvilke muligheder der findes, og om familien nu også er sikret, som begge parter ønsker, de skal være”, siger Birgitte Ringbæk.
Del adgangen til forsikringerne
Hos If bakker man op om, at begge parter i et forhold bør være involveret i de relevante spørgsmål. Rådgiverne opfordrer i dialogen med kunderne til, at man husker at involvere hinanden i forsikringsbeslutningerne.
Ifs kommunikationschef anbefaler delt forsikringsoverblik, som et godt sted at starte.
”Der er ingen grund til at holde fast i tidligere tiders mønstre. Man kan allerede i dag starte ved at sikre, at begge parter i husstanden har adgang til familiens forsikringspolicer. De fleste forsikringsselskaber har en online ”Mine sider” løsning, hvor man har overblik over sine policer. Tjek at I begge kan tilgå forsikringerne, når du er logget ind, eller sørg for at dele adgangen med din partner under din profil”.
Nøgleord
Kontakter
Birgitte RingbækKommunikationschef
3687 4183
Billeder
Information om If Forsikring
If er Nordens største forsikringsselskab med mere end 4,5 mio. kunder, som både tæller private og virksomheder. Vi forsikrer hver femte bolig og personbil i Norden, og vi tilbyder også ejendoms- og personforsikringer til enkeltpersoner og virksomheder. Vi er 10.000 medarbejdere fordelt på flere forretningsområder og lande, og takket være vores størrelse og brede tilstedeværelse kan vi være tæt på kunderne og tilbyde pålidelige forsikringer. Vores løfte til kunderne er kernen i vores identitet: If hjælper meget. If er ejet af finske Sampo, som er børsnoteret i Helsinki, Stockholm og København. I 2025 blev Topdanmark en del af If.
Følg pressemeddelelser fra If Forsikring
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra If Forsikring
Stor stigning i danske hjem: Her er 6 gode råd til at undgå farlige batteribrande13.9.2025 06:30:00 CEST | Pressemeddelelse
If, Nordens største forsikringsselskab, opfordrer til øget opmærksomhed og deler konkrete råd til brandsikring af danske hjem.
Vildt sommervejr gav flest skybrudsskader siden 20216.9.2025 06:01:00 CEST | Pressemeddelelse
If og Topdanmarks kunder blev især ramt af en usædvanlig våd juli, viser ny opgørelse fra Nordens største forsikringsselskab.
Betydelig samlet vækst og fortsat fremgang inden for personforsikring i Q2 20256.8.2025 07:42:16 CEST | Pressemeddelelse
If leverede en markant vækst i andet kvartal understøttet af høj kundeloyalitet og en voksende kundebase. Inflationen og skadeudviklingen var lavere sammenlignet med samme periode sidste år, som var påvirket af enkelte store skader. En fortsat disciplineret tilgang til omkostninger og prissætning bidrog til den positive udvikling i kvartalet. “Vores størrelse og stærke markedsposition er ikke kun en konkurrencefordel – det kommer også vores kunder til gavn. Det giver os langt bedre muligheder for at styrke vores digitale løsninger på tværs af markeder, hvilket vi ved, at vores kunder værdsætter. De seneste seks måneder er vores digitale salg steget med 12 % inden for forretningsområdet Privat, mens 65 % af vores kunder har anmeldt deres skader digitalt,” siger Morten Thorsrud, koncernchef i If. Fortsat stærk vækst i personforsikring If oplever stigende efterspørgsel efter personforsikringer med en vækstrate på 11 procent i første halvår blandt privatkunder samt stor interesse fra erhve
Sommerferie giver boom i online lægehjælp: Her er de typiske symptomer5.8.2025 06:05:00 CEST | Pressemeddelelse
Når sommerferien rammer, og danskerne rejser ud, følger behovet for lægehjælp med i bagagen. Topdanmark – en del af Nordens største forsikringsselskab, If – har i sommerferieperioden oplevet en markant stigning i kunders brug af den digitale lægetjeneste Hejdoktor. I juli var der 25 procent flere digitale konsultationer sammenlignet med gennemsnittet for årets første seks måneder, og mere end hver fjerde henvendelse kom fra udlandet. ”Vi ser en klar tendens til, at flere danskere søger online lægehjælp i ferien. Det handler både om praktiske behov som receptfornyelser og om at få hurtig vurdering af symptomer, mens man er på farten,” siger Jonas Smith Christophersen, produktchef i If. Varme, vand og virus Kunderne kontakter især Hejdoktor med symptomer relateret til varme, vand og virus. Det gælder blandt andet dehydrering og varmeslag i juli, feriediarré fra rejser til Sydeuropa samt øreproblemer efter badning. Insektstik, fodinfektioner og øjenbetændelse er også blandt de hyppigste å
Opgraderer nu advarsel: Sender SMS til over 100.000 kunder21.7.2025 13:32:13 CEST | Pressemeddelelse
If og Topdanmark har besluttet at opgradere deres varsling. Det betyder, at over 100.000 kunder nu får SMS-varsling, mens både If og Topdanmark har lagt information og gode råd øverst på deres hjemmesider. ”Vi har besluttet at opgradere vores advarsel og sende over 100.000 SMS-varsler efter den seneste varsling om særdeles kraftig regn og lokale oversvømmelser. Vi ved af erfaring, at vi kan være med til at forebygge skader eller begrænse omfanget, hvis vi kommer på banen med gode råd før et markant vejrskifte,” siger Helene Ibsen, boligchef i If. Ifølge DMI ventes der fra mandag eftermiddag og frem til tirsdag aften op mod 120 mm regn i dele af landet – særligt i Østjylland, på Fyn, Vestsjælland samt Lolland og Falster. Det svarer til næsten det dobbelte af den normale nedbør for hele juli måned. DMI har derfor udsendt varsler i kategori 2 og 3 for kraftig og særdeles kraftig regn samt risiko for lokale oversvømmelser. Hos If og Topdanmark følger man situationen meget tæt. ”Det markant
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum