Kvinder bør involvere sig mere i forsikringer

Kvinders lyst til at sætte sig ind i husstandens forsikringer halter langt efter mændenes, viser ny undersøgelse. Det bør der ændres på, mener forsikringsselskabet If.

1.000 personer har deltaget i undersøgelsen og fordeler sig på 30 pct., der bor alene, 66 pct. som er gift/samboende, mens 4 pct. bor med ”Andre”. Undersøgelsen er foretaget af analysebureauet Userneeds for If Skadeforsikring i februar 2021.

Hos halvdelen af de 657 deltagere, der er gift/samboende, er ansvaret for forsikringerne delt lige mellem partnerne. I den anden halvdel varetager kun den ene part forsikringsansvaret, og her ses en temmelig skæv fordeling på 72% mænd og kun 28% kvinder.

Dykker man ned i årsagerne til, hvorfor kun den ene part har ansvaret, er svaret i 36 pct. af tilfældene, at ”Min partner gider ikke involvere sig i det” og i 31 pct. af tilfældene ”Vi er enige om, at kun én af parterne behøver at bruge tid på det”.

Blandt de 343 deltagere, der bor alene, svarer 15 pct., at de ved meget lidt/intet om forsikringer og ikke rigtig bruger tid på det. To tredjedele heraf er kvinder.

Bekræfter fordom
”Tallene bekræfter desværre i et vist omfang fordommen om, at det oftest er mændene, der varetager familiens økonomiske dispositioner. Men selve holdningen, at det er okay at lade den ene part i forholdet tage ansvaret for forsikringerne og at man ikke gider involvere sig, den er uhensigtsmæssig, og den bør kvinder have interesse i at ændre”, siger kommunikationschef hos If, Birgitte Ringbæk.

”Når folk skal forklare hvad forsikringer er, så bruger mange vendingen, at det er en form for sikkerhedsnet, man spænder ud under sig selv og familien. Der er ingen grund til, at kvinder bringer sig i en situation, hvor kvaliteten og størrelsen af deres sikkerhedsnet er styret af andres beslutninger og prioriteringer. Det bør de selv være med til at beslutte”.

Fælles projekt
Kendskab til familiens forsikringsmæssige situation og viden om eventuelle sårbarheder, er vigtige for at kunne træffe gode valg i livet.

”Forsikringer er en del af husstandens fælles projekt. De er ofte forsikringer, der holder hånden under familien, hvis noget uforudset sker. Derfor bør begge parter vide, hvilke muligheder der findes, og om familien nu også er sikret, som begge parter ønsker, de skal være”, siger Birgitte Ringbæk.

Del adgangen til forsikringerne
Hos If bakker man op om, at begge parter i et forhold bør være involveret i de relevante spørgsmål. Rådgiverne opfordrer i dialogen med kunderne til, at man husker at involvere hinanden i forsikringsbeslutningerne.

Ifs kommunikationschef anbefaler delt forsikringsoverblik, som et godt sted at starte.

”Der er ingen grund til at holde fast i tidligere tiders mønstre. Man kan allerede i dag starte ved at sikre, at begge parter i husstanden har adgang til familiens forsikringspolicer. De fleste forsikrings­selskaber har en online ”Mine sider” løsning, hvor man har overblik over sine policer. Tjek at I begge kan tilgå forsikringerne, når du er logget ind, eller sørg for at dele adgangen med din partner under din profil”.

If anbefaler at tjekke at begge parter i husstanden har online adgang til parrets forsikringer.
Birgitte Ringbæk, kommunikationschef If Danmark

If er Nordens største skadeforsikringsselskab. Vi forsikrer det værdifulde i livet: Mennesker, dyr, boliger, biler og dine ting. Vi sørger også for, at virksomheder får forsikret deres værdier og aktiviteter, så de kan fungere som normalt, selvom de skulle få en skade. Takket være 7.900 dygtige medarbejdere, heraf godt 600 i Danmark, kan 3,7 millioner kunder i Norden og Baltikum føle sig trygge ved at få den hjælp de har brug for, hvis noget skulle ske. If er ejet af den finske finanskoncern Sampo, og er medlem af Garantifonden for skadeforsikringsselskaber i Danmark.