Academic Work

Kvinden bag Danmarks bedste jobannonce: De første syv sekunder afgør alt

Del
Rekrutterings- og vikarbureauet Academic Work vinder Jobindexs pris for bedste jobannonce 2019. Få ekspertens tips og tricks: Sådan tiltrækker du de mest eftertragtede kandidater.
Du bør altid målrette dine jobannoncer til målgruppen. Så er der størst chance for at få den rigtige kandidat til samtale. Foto: PR.
Du bør altid målrette dine jobannoncer til målgruppen. Så er der størst chance for at få den rigtige kandidat til samtale. Foto: PR.

– Er du den, som altid ender med at overbevise dine venner, hvor I skal hen på ferie? Eller er du den, der altid kan charmere svigerforældrene når I mødes? Kan det mærkes på dig, når du er ved at tabe i Ludo, eller når du klarer parallelparkeringen i første forsøg? Så er vi interesserede i at høre fra dig!

Sådan lyder indledningen på jobannoncen, der af Jobindex er tildelt prisen som årets bedste jobannonce fra et rekrutteringsbureau. 200 bureauer var inviteret til at deltage i konkurrencen, og af disse var det altså rekrutterings- og vikarbureauet Academic Works bud, som vandt.

– I en jobannonce skal min opmærksomhed fanges i de allerførste linjer. Ellers er jeg videre – og det gælder ikke kun for mig, men for langt de fleste kandidater. Det formår jobannoncen fra Academic Work. Den bruger eksempler, man kan identificere sig med – i stedet for at bruge kedelige floskler, og det giver mig lyst til at læse videre og i sidste ende søge jobbet, forklarer chef for Tekst & kommunikation hos Jobindex, Anne Sevel.

Det tager kun syv sekunder

– Starten afgør alt. Efter syv sekunder har jeg enten tabt eller vundet læserens opmærksomhed, og efter de første tredive sekunder ved de, om de vil søge jobbet. Det kræver grundig forberedelse, siger Marlene Hansen, Talent Acquisition Manager hos Academic Work, der har skrevet det prisvindende jobopslag.

Marlene Hansen giver her sine bedste råd til, hvad virksomhederne bør være opmærksomme på, når de skal skrive deres næste jobannonce:

  1. Målret annoncen til målgruppen. Kandidaten skal kunne se sig selv i jobbet. Beskriv derfor hvilken type personlighed, du gerne vil have, og gør teksten personlig og målrettet til netop den gruppe du søger. Det gør det lettere for den rigtige kandidat at genkende sig selv i det, du skriver. Husk at ingen brancher er ens, så gør dit forarbejde ordentligt. Det betaler sig.

 

  1. Lav jobannoncen tiltrækkende. Fortæl om de positive og unikke sider der er ved at arbejde for netop din virksomhed, og hvad der får den til at skille sig ud fra konkurrenterne. Er der et solidt kollegialt sammenhold og et trygt arbejdsmiljø? Er der gode karrieremuligheder? Er arbejdsopgaverne udfordrende og varierende? Så fortæl om det! Kvalificeret arbejdskraft er meget efterspurgt i Danmark, så undersøg og lyt til, hvad kandidaterne ser som vigtige parametre hos en arbejdsgiver.

 

  1. Vær tydelig og præcis. Fortæl om, hvad jobbet går ud på, hvilke arbejdsopgaver kandidaten kommer til at arbejde med og hvilke forventninger og krav, I har til ansøgeren. Og så skal det selvfølgelig være tydeligt, hvor arbejdspladsen er placeret, hvornår arbejdet begyndes og i hvilket omfang, samt hvordan man søger stillingen.

 

– Og så er noget af det vigtigste, at man dropper klicheerne og flosklerne. Alt for mange jobannoncer er standardiserede, kedelige eller upræcise i deres sprog og beskrivelser og ryger derfor hurtigt i glemmebogen. Så glem de generiske buzzwords. - Medmindre din målgruppe tænder på netop dét, naturligvis, siger Marlene Hansen.

Academic Work udgiver hvert år den såkaldte YPAI-rapport, der kortlægger de vigtigste faktorer i valget af arbejdsgivere for målgruppen young professionals.

Nøgleord

Kontakter

Thomas Rasmussen
Marketing manager, Academic Work Denmark
(+45) 53 10 78 73
thomas.rasmussen@academicwork.dk


Marlene Hansen
Talent Acquisition Manager, Academic Work
(+45) 89 87 19 15
marlene.hansen@academicwork.dk


René Ciraklar
Key Account Manager, Jobindex.dk
(+45) 21 39 03 71
rc@jobindex.dk

Billeder

Du bør altid målrette dine jobannoncer til målgruppen. Så er der størst chance for at få den rigtige kandidat til samtale. Foto: PR.
Du bør altid målrette dine jobannoncer til målgruppen. Så er der størst chance for at få den rigtige kandidat til samtale. Foto: PR.
Download
Kvalificeret arbejdskraft er en mangelvare i mange brancher i Danmark. Skal du fange interessen hos kandidaterne, skal din jobannonce skille sig ud fra mængden. Foto: PR.
Kvalificeret arbejdskraft er en mangelvare i mange brancher i Danmark. Skal du fange interessen hos kandidaterne, skal din jobannonce skille sig ud fra mængden. Foto: PR.
Download
Undgå klicheer og floskler, når du skriver jobannoncer – ellers mister læseren interessen. Foto: PR.
Undgå klicheer og floskler, når du skriver jobannoncer – ellers mister læseren interessen. Foto: PR.
Download
Marlene Hansen
Talent, Acquisition Manager fra Academic Work, står bag årets bedste jobannonce. Foto: PR.
Marlene Hansen Talent, Acquisition Manager fra Academic Work, står bag årets bedste jobannonce. Foto: PR.
Download

Information om Academic Work

Academic Work
Academic Work
Rådhuspladsen 45, 5. sal
1550 København

36 17 11 00https://www.academicwork.dk/

Academic Work er et internationaltrekrutterings- og vikarbureau, som årligt udgiver rapporten ”Young Professional Attraction Index” (YPAI), der kortlægger, hvilke faktorer der er vigtige i valget af arbejdsgivere for målgruppen young professionals. www.academicwork.dk

HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye