KVINFOKVINFO

Kvindelige folketingspolitikere: Vi udsættes for digital chikane

Grove skældsord, nedgørende kommentarer om udseende, vægt og køn og regulære trusler om drab og voldtægt. Kvindelige folketingspolitikere på tværs af partierne beretter om tilsvininger og trusler på de sociale medier i en interviewundersøgelse, som Amnesty International og KVINFO har lavet. De to organisationer bruger 8. marts til at sætte digital chikane på dagsordenen for at sikre, at kvinders sikkerhed på internettet styrkes.
Mette Abildgaard, Kons. er en af de folketingsmedlemmer, som står frem og fortæller om online chikane.

“Jeg har modtaget direkte trusler om voldtægt. Det er klart noget af det mest ubehagelige, jeg har modtaget. Det er næsten lige så slemt som dødstrusler på mange måder, fordi det for en kvinde er noget af det suverænt mest intime og private”.

Sådan lyder det fra Mette Abildgaard, der sidder i Folketinget for Det Konservative Folkeparti. Sammen med seks folketingskolleger fra Dansk Folkeparti, Socialdemokratiet, Det Radikale Venstre, SF, Alternativet og Enhedslisten, har hun delt sine erfaringer med trusler og chikane med Amnesty International og KVINFO. I anledning af kvindernes internationale kampdag 8. marts sætter de to organisationer fokus på den online chikane, som kvindelige politikere og debattører udsættes for.

De interviewede har alle været udsat for digital chikane i større eller mindre grad. Flere af dem modtager jævnligt trusler om voldtægt eller død.

”Nu skal du fandme holde din kæft”

En af interviewpersonerne, Josephine Fock, der sidder i Folketinget for Alternativet, fortæller: ”Sidste gang (jeg oplevede digital chikane, red.) var efter et samråd. Der stod ’Nu skal du fandme holde din kæft’, og så tror jeg, der stod: ’Din so’ og: ’Hvis du ikke holder kæft, så kommer vi og lukker den for dig’”.

”Både politikere, politiet og de sociale medievirksomheder er tvunget til at tage dette problem langt mere alvorligt. De bør sikre, at kvinder kan deltage i den offentlige debat, også på de sociale medieplatforme, uden at frygte for repressalier”, siger Helle Jacobsen, der er koordinator for køn i Amnestys danske afdeling.

Flere ressourcer til politi og anklagemyndighed

Et af de redskaber der, ifølge Amnesty, skal til for at sikre kvindelige politikere og debattørers sikkerhed på nettet, ligger hos politi og anklagemyndighed.

”Vores research viser, at det er svært at komme igennem med en anmeldelse af online chikane eller vold. Overgreb på internettet er alvorlige, og det er vigtigt, at der bliver handlet på dem. Der bør afsættes målrettede ressourcer hos politi og anklagemyndighed til forebyggelse og efterforskning af online vold og chikane af kvinder”, siger Helle Jacobsen.

Demokratisk problem

Digital chikane kan risikere at have store konsekvenser for repræsentationen af kvinder i politik, advarer KVINFO.

”Vores research peger på et alvorligt problem for vores demokrati og ytringsfrihed. Vi bør tage online chikane meget alvorligt, fordi det også hænger sammen med repræsentation af kvinder i politik: Kvindelige politikere er rollemodeller for yngre kvinder, der overvejer at gå ind i politik. Når debatten er så hård og sexistisk mod netop kvinder, så påvirker det helt klart vækstlaget af kvindelige politikere”, siger Henriette Laursen, direktør for KVINFO.

Stress, frygt og panikanfald

I september viste en undersøgelse foretaget af Amnesty International blandt 4000 kvinder i otte vestlige lande, heriblandt Danmark, at 23 procent af kvinderne havde oplevet chikane online.

I Danmark svarede 17 procent af alle kvinder, at de havde oplevet olinechikane mindst én gang, og blandt den gruppe svarede 32 procent, at trusler på sociale medier fik dem til at frygte for deres fysiske sikkerhed. 36 procent svarede, at de efterfølgende oplevede stress, frygt eller panikanfald. Næsten halvdelen oplevede lavere selvværd eller tab af selvtillid.

Udover at have alvorlige konsekvenser for den enkelte kvinde, peger undersøgelsen også på, at chikanen påvirker kvindernes adfærd på de sociale medier og afskrækker kvinder fra at deltage i debatten. 24 procent af de kvinder, der var blevet udsat for chikane, fortalte at de var begyndt at bruge sociale medier mindre eller var stoppet helt. Amnesty foretog også interviews med 19 kommunalpolitikere, der alle fortalte om digital chikane.

Læs interviews med de syv folketingspolitikere i mini-rapporten ”Digital vold”

Kontakt pressemedarbejder Nora Rahbek Kanafani, Amnesty: 2514 6412/ nk@amnesty.dk
eller presseansvarlig Niels Bak Henriksen, KVINFO, 50 76 33 82/ niels.bak.henriksen@kvinfo.dk

Henriette Laursen, KVINFO og Helle Jacobsen, Amnesty. Med i lanceringen hører også en aktivistkampagne med hashtagget #digitalvold

KVINFO er Danmarks videnscenter for køn og ligestilling. KVINFO omsætter viden til forandring ved at udvikle redskaber og løsninger på konkrete udfordringer, der vedrører køn og ligestilling nationalt og internationalt.