Radio LOUDRadio LOUD

Kvindelige eventyrere rejste mod alle odds: Ny sæson af ”Den yderste grænse” fortæller historierne

Tirsdag den 20. april får femte sæson af podcasten ”Den yderste grænse” premiere. Gennem 10 episoder præsenteres fortællingerne om de kvinder, som mod alle odds rejste ud i verden for at ændre den.

Når historiebøgerne åbnes, er de ofte domineret af mænd i fortællingerne om eventyr og store opdagelsesrejser. Sæson fem af ”Den yderste grænse” sætter fokus på de kvinder, som, stik imod alle odds, ændrede verden. De liden kendte og til tider glemte historier om de vildeste og mest fascinerende kvindelige opdagelsesrejsende og eventyrer, der drog ud i verden. Præstationer, der på mange måder er endnu vildere og endnu større end deres mandlige kollegaers, fordi de havde alt imod sig i ønsket om at drage ud i verden.

”Ekspeditioner og opdagelsesrejser er en ekstremt fascinerende del af menneskets kulturhistorie. Ved første øjekast fylder mændene mest i ekspeditionshistorien. Men der er masser af viljestærke kvinder, som har udfordret grænserne fysisk og mentalt – ofte på trods af modstand på grund af deres køn. Derfor har jeg set ekstra meget frem til denne sæson i selskab med værten Bjørn Harvig og de kvindelige eventyrere,” siger Jacob Frische, chef for Nationalmuseets digitale medie Vores Tid, som står bag ’Den Yderste Grænse’ sammen med LOUD.

Den yderste grænse er produceret af Kontoret Juhl & Brunse for Nationalmuseets digitale medie Vores Tid og LOUD. Med vært Bjørn Harvig i spidsen har de fire forrige sæsoner i alt rundet 200.000 downloads.

”’Den yderste grænse’ er en af LOUDs mest populære podcast, og derfor er jeg også meget glad for, at vi kan glæde os over endnu en sæson. Podcasten giver lytterne en særlig forståelse for den kultur og historie, vi alle er formet af, og det er dejligt, at såvel anmeldere som lyttere tager godt imod indholdet,” siger Ann Lykke Davidsen, programdirektør hos LOUD.

Femte sæson består af 10 afsnit, der kan høres via podcast-apps, på loud.land eller på vorestid.dk. ”Den yderste grænse” fortæller eksempelvis om nedenstående kvinder.

Afsnit 1. Dian Fossey: Til kamp for bjerggorillaerne

Medvirkende: Zoolog Bengt Holst, der har være ansat i Zoologisk Have i København i 37 år, hvor han blandt andet har været videnskabelig direktør. Bengt Holst er Formand for Dyreetisk Råd og for Den Danske Naturfond og medlem af Eventyrernes Klub.

Afsnit 2. Jette Bang: Den første rigtige fotograf i Grønland

Medvirkende: Leise Johnsen, der er direktør i Det Grønlandske Hus. Leise har boet i Grønland i flere år og er forfatter til fotobogen: ”Jette Bang”. Leise har turneret rundt med Bangs billeder i Grønland og vist dem på 13 lokale museer.

Afsnit 3. Amelia Earhart: Himlens mysterium

Medvirkende: Kunstner og pilot Simone Åberg Kern. Simone har stor indsigt i kvindelige piloters historie, og hun har tidligere gæstet Den Yderste Grænse, da hun fortalte om sin flyvetur fra Danmark til Afghanistan i en én-motorers flyvemaskine.

Afsnit 4. Arnarulunnquaq: Det lille kvindemenneske

Medvirkende: Arkitekt og forfatter John Andersen. John er den eneste mand i verden, der har padlet rundt om Grønland i kajak og har stor indsigt i grønlandsk ekspeditionshistorie.

Afsnit 5. Isabelle Eberhardt: Oprør

Medvirkende: Ole Wøhlers Olsen. Ole har siden 60’erne rejst overalt i Mellemøsten og Nordafrika og har et enestående indblik i regionen. Ole har været ambassadør i blandt andet Saudi Arabien, Syrien og Algeriet og er medlem af Eventyrernes Klub.

Ann Lykke Davidsen, programdirektør hos LOUD, presse@radioloud.dk

Jacob Frische, chef for Nationalmuseets digitale medie, 41 20 60 18, jacob.frische@natmus.dk

Bjørn Harvig, vært på ”Den yderste grænse”, 51 95 90 08