Kvindelig mønsterbryder er årets lærling i hovedstaden

25-årige Mette Foldager har under sin uddannelse til industriteknikker været med til at forbedre de standarder, som MAN Energy Solutions A/S arbejder efter. Hendes indsats har været så overbevisende, at hun modtager DI Hovedstadens pris som årets lærling i København.

Mette Foldager blev udlært som industriteknikker i 2018, og hun arbejder i dag med de nyeste og mest avancerede teknologier hos Man Energy Solutions A/S.

Mettes Foldager er fagligt stærk og har gennem sin uddannelse været et stort aktiv for virksomheden. Hun har bl.a. haft fokus på at forbedre virksomhedens standarder. Derfor har DI Hovedstaden valgt at hylde hende med prisen som årets lærling i København 2019.

- Mette har været en meget kompetent og dygtig lærling, som har arbejdet seriøst med de opgiver, hun blev stillet overfor. Hun forholder sig kritisk til nuværende rutiner og standarder, og hun har udviklet sig til at blive en yderst værdifuld medarbejder, siger Mikkel Skovboel, der er Mette Foldagers nærmeste chef hos Man Energy Solutions A/S.

Der er meget få kvinder, som giver sig i kast med uddannelsen til industritekniker. Mette Foldager er altså en mønsterbryder, som gennem sin læretid har været en fantastisk ambassadør for sit fag. Hun har holdt foredrag på en række skoler, deltaget på uddannelsesmesser og medvirket i reklamekampagner, der har til formål at promovere uddannelsen til industriteknikker.

DI Hovedstadens næstformand, Kenneth Aaby Sachse, opfordrer flere unge til at vælge en erhvervsuddannelse.

- Rigtig mange virksomheder har svært ved at rekruttere faglært arbejdskraft, og det ser ikke ud til at blive lettere i de kommende år. Derfor er det afgørende, at unge som Mette Foldager går foran og viser, at der er gode fremtidsmuligheder i at tage en erhvervsuddannelse, siger Kenneth Aaby Sachse.

Mette Foldager har planer om at læse videre til maskiningeniør, og det har hun den fulde støtte til fra Man Energy Solutions A/S. Virksomheden har tænkt sig at beholde hende, når hun giver sig i kast med sin kommende uddannelse.

Fakta om lærlingeprisen:
-DI Hovedstadens lærlingepris uddeles hvert år til en elev eller lærling, der i ekstraordinær grad har udmærket sig fagligt og kollegialt.

For yderligere information kontakt konsulent i DI Anne Ginderskov Hansen angh@di.dk eller 4079 5870

Konsulent Anne Ginderskov Hansen

Koordinator Vinnie Røslau

Erhvervsklimaundersøgelse er et lille skridt for erhvervslivet, men måske en positiv tendens for Københavns Kommune9.9.2019 21:30:00 CESTPressemeddelelse

København sniger sig én enkelt plads op i DI’s årlige undersøgelse Lokalt Erhvervsklima, der ranglister Danmarks kommuner efter erhvervsvenlighed. Det er et meget lille skridt for det københavnske erhvervsliv, der endnu en gang rangerer kommunen i bunden som nummer 89 i et felt af 93 kommuner. Men det kan være et positivt tegn i den rigtige retning for kommunen, som scorer sin højeste placering i fire år.

Allerød tager hovedstadens største spring i DI’s erhvervsklimaundersøgelse9.9.2019 21:30:00 CESTPressemeddelelse

Allerød Kommune rykker intet mindre end 22 pladser op ad listen i DI’s årlige undersøgelse af Danmarks kommuners erhvervsvenlighed, Lokalt Erhvervsklima 2019. Dermed opnår Allerød en placering som nummer 43 og er den kommune i Nordsjælland med næstbedst erhvervsklima. Furesø på plads 38 kan dog stadig bryste sig af at være Nordsjællands mest erhvervsvenlige kommune til trods for et fald på 16 pladser i forhold til sidste år.

Helsingør Kommunes erhvervsvenlighed tager et dyk9.9.2019 21:30:00 CESTPressemeddelelse

Rangeringerne i DI’s årlige erhvervsklimaundersøgelse minder for nogle kommuner mere om bølgeskvulp end for andre. Efter at have rejst sig flot sidste år tager Helsingør Kommune i år et lille dyk. Kommunen går seks pladser tilbage og kommer ud på en 85. plads ud af 93 kommuner. Men hvis kommunen ligesom sidste år sætter ind, hvor de står svagest, kan de vende det lille dyk til en fortsat positiv udvikling.