PlanBørnefonden

Kvinde fængslet for at omskære sine børn

En kvinde fra det centrale Kenya er dømt til seks år bag tremmer for at omskære sine 13-årige tvillingedøtre. Ifølge kvinden gjorde hun det for at undgå en forbandelse fra sin afdøde bedstefar.
Arkivfoto: Plan International / Charles Lomodong

I flere afrikanske lande er omskæring af kvinder et stort problem. Det bunder ofte i ældgamle traditioner, men flere af landene er begyndt at indføre strenge straffe mod det. Det gælder blandt andet Kenya, hvilket har fået konsekvenser for en kvinde fra det centrale Tharaka-Nithi-område, der blev arresteret onsdag den 21. november.

Efter et tip fra en af de lokale gjorde Plan International myndighederne opmærksomme på, at kvinden var i gang med at arrangere omskæringen af sine to 13-årige tvillingedøtre.

"Desværre var vi ikke i stand til at forhindre omskæringen. Da politiet nåede frem for at ransage huset og redde pigerne, havde omskæringen allerede fundet sted," fortæller Mercy Chege, der er vicedirektør i Plan International Kenya.

Kvinden forklarede, at hun havde omskåret sine døtre for at undgå en forbandelse fra sin afdøde bedstefar, der havde krævet, at alle piger i familien skulle omskæres.

Ved retten i byen Chuka, nordøst for hovedstaden Nairobi, kendte kvinden sig skyldig og står nu til seks års fængsel. Til gengæld ville hun ikke sætte navn på, hvem der udførte omskæringen. Derfor undersøger politiet fortsat sagen, mens pigerne får både behandling og krisehjælp.

Mere end 200 millioner omskårne kvinder

Omskæring af kvinder er primært et problem i Afrika og Mellemøsten, men det forekommer også i Asien og Latinamerika samt blandt immigranter i resten af verden. I alt lever mindst 200 millioner kvinder med konsekvenserne af at være blevet omskåret.

Derfor er det også en af de sager, der er stort fokus på i både Plan International og PlanBørnefonden.

"Det er forfærdeligt, at så mange kvinder lider voldsomt af konsekvenser af omskæring. Vi gør, hvad vi kan, for at påvirke regeringerne i landene til at gøre omskæring ulovligt, ligesom vi arbejder med at ændre holdningen til omskæring ude i lokalsamfundene. Så sent som i sidste uge lavede vi en stor workshop i Mali, der bl.a. resulterede i, at en lokal rapper skrev en sang til sin datter, hvori han undskyldte for, at hun var blevet omskåret," fortæller PlanBørnefondens direktør, Gwen Wisti.

Fortsætter trods forbud
Kenya gjorde omskæring ulovligt i 2011, men det foregår stadig i mange lokalsamfund, hvor det er en del af traditionerne og nødvendigt, hvis pigerne skal accepteres socialt og have en højere chance for at blive gift.

Ifølge tal fra FN er 21% af kvinder mellem 15 og 49 år i Kenya blevet omskåret.

Omskæring er ekstremt smertefuld og kan medføre alt fra alvorlige blødninger, manglende seksuel nydelse og problemer med at tisse til infektioner, cyster og forhøjet risiko for at barnet eller moderen dør i forbindelse med fødslen.

Det skønnes, at hvis de nuværende tendenser fortsætter, vil yderligere 15 millioner kvinder være omskåret på verdensplan i 2030.

Arkivfoto: Plan International / Charles Lomodong

Information om PlanBørnefonden

PlanBørnefonden
Mimersgade 47, 4.
2200 København N

+45 70 22 12 11https://planbornefonden.dk

PlanBørnefonden er Danmarks største privatfinansierede børnerettighedsorganisation. Størrelse og styrke er afgørende, når vi hver dag kæmper for at sikre børns og unges rettigheder og muligheder i verdens mest skrøbelige områder – og specielt for pigerne, der er særlig ramt af ulighed og har få og ringe fremtidsmuligheder.

PlanBørnefonden er en del af Plan International, som er en af verdens ældste og største organisationer med fokus på børns rettigheder. Vi er til stede i flere end 70 lande i Afrika, Asien og Latinamerika.

Vi arbejder benhårdt for at børn kan klare sig, uanset hvor de er født og hvilket køn de har. At piger og drenge har samme gode muligheder og vilkår i livet er fundamentet for, at de i fremtiden sammen kan bygge et bedre lokalsamfund. Vi arbejder langsigtet med bæredygtig udvikling, så udsatte og skrøbelige samfund kan vokse sig stærke og stabile.

Følg pressemeddelelser fra PlanBørnefonden

Flere pressemeddelelser fra PlanBørnefonden

PlanBørnefonden sætter rekord i en krisetid21.11.2023 06:00:00 CET | Pressemeddelelse

PlanBørnefonden har i 2022/2023 indsamlet og uddelt flere penge end nogensinde før, med et indsamlingsresultat på 474,1 mio. kr. Heraf er 91,9 procent gået til fondens formål. Med det resultat har fonden hjulpet mere end 850.000 børn, unge og voksne det seneste år med indsatser indenfor bl.a. uddannelse, jobskabelse, vand og sundhed. Siden 2019 har PlanBørnefonden haft en vækst i årlige indsamlinger på næsten 200 millioner og har i 2023 en samlet programportefølje for 1,3 milliarder kroner.