Kvickly udvider på Roskilde Festival

Det er niende år i træk at glade festivalgæster kan forsyne sig med øl, tandbørster, tamponer, panodiler og andre uundværlige dagligvarer fra Kvicklys butik på Roskilde Festivalen.

Og i år bliver det endnu nemmere at tanke op med det allermest nødvendige. Butikken i Øst får nemlig følgeskab af endnu en søsterbutik i Vest. Dermed står Kvickly for alt dagligvaresalg på festivalens to store camp-områder, samt Tuborgs ølsalg i Vest.

Det er ikke småting, der langes over disken i Kvicklys Convenience shop på årets Roskilde Festival. Fra de to 40 fods containere, der under festivalen gør det ud for dagligvarebutikker, forventer tovholder og varehuschef John Byrian at sælge 20.000 frisksmurte sandwich, 20.000 halvliters mælk, omkring 1500 tandbørster og en lille halv million øl. Alt sammen i løbet af den ene uge, som festivalen varer.

Dermed bliver butikken det største udendørs købmands set up nogensinde i Coop-regi, hvor ikke mindre end 500 frivillige, 30 ledere, 40 kasselinjer og en pæn portion IT i kulissen udgør ingredienserne i den cocktail, der i bogstaveligste forstand får det hele til at spille.

For John Byrian er det nu ottende gang, han styrer slagets gang på Dyrskuepladsen. Og for ham giver det god mening at udvide med endnu en butik på festivalen.

"Vi har i alle årene haft vores butik i Østlejren. Men i takt med, at festivalen er blevet større, kan vi se, at der også er et stort behov for nem adgang til dagligvarer i Vestlejren. Vi snakker jo 130.000 mennesker alt i alt ude på festivalen, der alle har behov for af de samme fornødenheder. Så på den måde giver det rigtig god mening at udvide," siger John Byrian.

To kolde fra kassen For at servicere de mange festivalgæster med både kolde øl, vand og mælk får Kvickly assistance af 10 tyvefods-kølecontainere og 6 køle-sættevogne. Opfyldning af hylder og varelager foregår på bedste Storm P-manér via hjemmelavede rullebånd, så de mange frivillige slipper for at slæbe øl og madvarer ind i butikken ved håndkraft.

Selve ekspeditionen af kunderne derimod foregår ved 'håndkraft' og på god gammeldaws facon.

"Der er ikke selvbetjening, men derimod god gammeldags ekspedition, hvor varerne bliver håndekspederet over disken. Det vil sige, at samtlige varer bliver taget fra hylden, bliver lagt hen på disken og ekspederet. Det er kunderne rigtig glade for. Og vi er rigtig glade for øjenkontakten med kunden. Det er hyggeligt og giver gæsterne en god fornemmelse af, at Kvickly er til stede på festivalen, " lyder det fra John Byrian.

Kvickly åbnede containerportene til dagligvaresalget lørdag d. 25. juni og lukker butikken igen søndag d. 3. juni. Butikkerne holder åbnet næsten 24-7 - fra kl. 7 morgen til kl. 4 om natten.

Kvickly donerer minimum 100.000 kroner til udsatte børn

Under festivalen forventer Kvickly at sælge 20.000 sandwich. Hver sandwich koster 35 kr. og heraf donerer 10 procent af beløbet - og minimum 100.000 kr. - til et Røde Kors-projekt for udsatte børn. Projektet skal sikre, at 100 udsatte børn kan tage på ferielejr med deres familier. Ud over en god ferieoplevelse, får børnene en oplevelse for livet, et nyt netværk og kontakt til frivillige, der fremover kan hjælpe, når livet byder på udfordringer.

Fakta: Så meget sælger Kvickly på Roskilde

Selvom kunderne kan vælge mellem 200 forskellige varenumre i Kvicklys to butikker på Roskilde Festivalen, så er der alligevel varer, som er kundernes absolutte favoritter.

Topsællerterne er øl, mælk og vand, og Kvickly forventer at sælge følgende:

20.000 halve liter mælk

30.000 almindelige kildevand

7.000 isterningeposer

2.000 solcremer

18.000 rammer øl á 24 stk. - i alt 432.000 stk.

1500 tandbørster

Ud over de bedst sælgende varegrupper, sælger Kvickly også store mængder Panodil og antiseptisk gelé. I år er 70 procent af vareudbuddet økologisk.

For yderligere information:

Varehuschef John Byrian, 2916 5047

Kædedirektør Søren Steffensen, 5221 2801

Halvårsregnskab fra Coop Bank14.9.2018 13:15pressemeddelelse

Coop Bank har for første halvår 2018 opnået et resultat som forventet. Antallet af kunder er vokset med 16 procent, og banken havde pr. 30. juni 122.000 kunder. Det rentebærende udlån er siden årsskiftet øget med 15 procent til 887 millioner kr. Resultatet er en fremgang fra –19,8 millioner kr. efter skat i den tilsvarende periode 2017 til -13 millioner kr. i år. ”Vi er overordnet set tilfredse med udviklingen i årets første seks måneder. Vi kan konstatere en konstant høj interesse for vores produkter på grund af de lave omkostninger, den gode rente og høje gennemsigtighed,” siger adm. direktør Allan Nørholm, Coop Bank. Forbrugerrådet Tænk Penge kårede i april for andet år i træk Coop Bank som nr. 1, når det gælder forbrugslån. Det er CoopLån 20+ som er kåret som ”Bedst i Test” i en sammenligning af forbrugslån på 40.000 kr. i konkurrence med 21 andre pengeinstitutter og finansieringsselskaber. Coop Bank er for de 1,7 million medlemmer af Coop, der kan anvende banken via internet og te

Fakta klar med første bio-bærepose10.9.2018 07:57pressemeddelelse

Som den første landsdækkende kæde i Danmark tilbyder Fakta fra 10. september sine kunder en klimavenlig og genanvendelig bærepose. Den nye pose er plantebaseret, lavet af biobaseret PE (polyethylen baseret på sukkerør) modsat normale poser, der er baseret på olie, altså fossile ressourcer. Poserne er lavet af et fornybart materiale, og planterne har optaget CO2, imens de voksede, og derfor er poserne klimavenlige. Den plantebaserede polyethylen kommer fra sukkerrør, der er produceret under ordentlige forhold. Fakta vil fortsat også sælge den almindelige bærepose, der er 80 procent genanvendelig. Men den nye biopose sælges til samme pris, som den almindelige, 2,75 kr. ”Vi vil gerne gøre det lettere for vores kunder at være mere klimavenlige, når de handler i Fakta, uden at det skal koste dem ekstra. Vi ved, at omtanke for miljø og klima spiller en stadig større rolle for kunderne,” siger konst. kædedirektør John Hornbech Christensen, Fakta. Fakta har gennem det seneste år styrket sin po

Økologisk æbleproduktion crowfundede sig til 1,4 million kroner på seks timer14.8.2018 12:55pressemeddelelse

Bare seks timer efter, at Coop Crowdfunding havde udbudt projektet om flere økologiske æbler fra Fejø, var der rejst 1,4 millioner kroner. Pengene kommer fra 128 private investorer, der gerne vil støtte den økologiske produktion og samtidig have et udbytte på 3,25 procent i rente. Æbleproducent Laust Spandet Jensen er meget overrasket over, at det gik så hurtigt. ”Jeg fatter ikke, at der er så mange, der er interesseret. Men det er jo nok fordi, at Fejø æbler er rimelig kendt, og det der med at omlægge til økologi, det er noget, folk gerne vil,” siger Laust Spandet Jensen. Med den nye kapital kan Laust Spandet Jensen tilplante yderligere 8,5 ha jord til med æbletræer, der skal drives økologisk. I dag er der korn og raps på markerne. Der går ca. 5 år før æblerne er i butikkerne. Nicolai Jæpelt, der er projektleder ved Coop Crowdfunding, har aldrig set et projekt blive tegnet så hurtigt før. ”Det rammer en nerve, det der med at man kan støtte økologien, selv købe de æbler, der kommer ud