Kvæsthusprojektet er udvalgt til bog om vellykket betonarkitektur

Kvæsthusprojektet ved Skuespilhuset i København er med i det første samlede danske arkitekturværk og egentlige lærebog til arkitektstuderende og yngre arkitekter. Lundgaard og Tranberg Arkitekter står bag betonprojektet.
Kvæsthusmolen med det underjordiske p-hus er udvalgt til ny bog om vellykket betonarkitektur. Foto: Torben Eskerod

Kvæsthusmolen og det underjordiske parkeringshuset, der vandt In Situ-Prisen 2017, er blandt af 21 udvalgte, arkitektonisk vellykkede eksempler på betonarkitektur i en ny bog med titlen Dansk Betonarkitektur.

Bogen er blevet til på initiativ af branchefællesskabet Dansk Beton i Dansk Byggeri, og det er et redaktionsudvalg med repræsentanter for arkitektforeninger og undervisere på de højere læreanstalter, der har peget på Kvæsthusprojektet og de andre eksempler på betonarkitektur til inspiration for fremtidens arkitekter i deres arbejde med beton.

I bogen fremhæver forfatteren følgende om det unikke om Kvæstshusprojektet: Det underjordiske parkeringsanlæg er opført af betonelementer, mens væggene er støbt i et arkitekttegnet forskallingsmønster. I betonelementerne er indstøbt runde glassten, der trækker lyset ned i kælderen. Den gennemgående belægning for pladsen er udført med store, mørkegrå̊ in situ­støbte og rillede betonfelter. På grund af det hårde miljø valgte man en ekstra aggressiv styrke 40­beton. Når betonen er tør, står den i grålige nuancer, men i våd tilstand bliver den meget sort og afspejler himmelhvælvet og havet.

Dansk Betonarkitektur er skrevet af arkitekt MAA Jørgen Hegner Christiansen, tidligere fagredaktør ved Arkitekten, og har forord af professor Carsten Thau, Kunstakademiets Arkitektskole. Thomas Juul Andersen, Arkitekt MAA og faglig leder på Betoncentret på Teknologisk Institut, har været fagkonsulent og medforfatter på de to oversigtskapitler. Bogen er illustreret med fotos af Torbens Eskerod, der har rejst land og rige tyndt for at fange bygningerne i det helt rigtige lys. Den grafiske tilrettelæggelse står Carl-H.K. Zakrisson for.

Bogen er netop udkommet på Forlaget Vandkunsten.

Om bogen

Dansk Betonarkitektur udgives af Forlaget Vandkunsten på initiativ fra Dansk Beton, der har finansieret bogen. Målgruppen er arkitektstuderende og yngre arkitekter. Bogen kan købes igennem boghandlere.Vejl. udsalgspris 350 kr.

De 21 udvalgte eksempler på vellykket betonarkitektur er ud over Kvæsthusprojektet: SEB Bank & Pension, Vikingeskibshallen i Roskilde, Roskilde Amtsgård – nu Roskilde Rådhus, Nordkraft kultur- og aktivitetshus i Aalborg, Herlev Hospital, Bagsværd Kirke, Helsingør Renseanlæg, Entreprenørskolen - nu Ebeltoft Vandrerhjem, Gammel Hellerup Gymnasium, Emaljehaven i København, Elefanthuset i Zoo i København, hovedindgangen til Zoo i København, Storebæltsbroen, Broen over Gudenåen og Faunapassagen ved Silkeborg, Frihavnstårnet i Nordhavn i København, Moesgaard Museum i Højbjerg ved Aarhus, Bellahøj, Høje Gladsaxe, Amager Strandpark og belægningen ved Heart i Herning.

Om redaktionsudvalget

Redaktionsudvalget bestod af professor Kristian Dahl Hertz, DTU, professor Anne Beim, KADK/CINARK, lektor Torben Dam, Københavns Universitet, politisk konsulent Martin Yhlén, Arkitektforeningen, betonekspert Christian Munch-Petersen, Emcon, chefkonsulent Peter Andreas Sattrup, Danske Arkitektvirksomheder, professor Karl Christiansen, Aarhus Arkitektskole, og professor Mikkel Kragh, Syddansk Universitetscenter.

Om forfatteren

Jørgen Hegner Christiansen er arkitekt MAA, skribent, og arkitekturhistoriker.

Siden 1994 redaktør for årsskriftet Architectura, der udgives af Selskabet for Arkitekturhistorie.

Forfatter til bogen Zoologisk Have – Dyrenes boliger, Arkitektur og anlægsdesign 1859-2017, udgivet af Bergiafonden og Bogværket i 2017.

Medforfatter til arkitekturhistoriske artikler og bøger bl.a. Arkitekten 100 år (1998), Christiansborg Slotskirke (2003), Arkitekturen på Carlsberg (2013) og Huse der har formet os (2015). Tidligere redaktør af HFB - Håndbog For Bygningsindustrien 1984-2000 og chefredaktør 2005-2013, fagredaktør for ARKITEKTEN og bogredaktør ved Arkitektens Forlag 2000-2005.

Om fotografen

Torben Eskerod er en international anerkendt og prisvindende fotograf inden for arkitektur og portrætfotograf.

Som arkitekturfotograf har han udført opgaver for store danske arkitektfirmaer som, CF Møllers Tegnestue, KHR Arkitekter, Henning Larsen Arkitekter, Arkitema, Dorte Mandrup Arkitekter, JJW Arkitekter, Rubow Arkitekter, BBP Arkitekter m.fl. Arbejder også for branchefirmaer som Velux, Rockwoll, Phillips Lys m.fl. Hans fotografier er publiceret i bøger og internationale fagtidsskrifter.

Torben Eskerod har gennem ti år været billedredaktør på det internationale tidsskrift Daylight & Architecture by Velux.

Om grafikeren

Carl-H.K. Zakrisson er MA i typografi fra universitetet i Reading (UK) og ejer af virksomheden Polytype siden 1995. Carl Zakrisson har udført opgaver for de største danske forlag, herunder flere universitets forlag, kulturinstitutioner og museer. Opgaverne spænder vidt: Fra akademiske og højlitterære værker – som Platons samlede værker og Holbergs hovedværker (i hhv. seks og 22 bind), Den Danske Ordbog i seks bind og Grammatik over det Danske Sprog, Bd. I-III – over liturgiske sværvægter, som Den danske salmebog, Bibelen og Koranen, til store illustrerede udgaver af bl.a. F.L. Norden, Thorvald Bindesbøll, Michael og Anna Ancher, brødrene Classen, Bertel Thorvaldsen, J.F. Willumsen og Asger Jorn. Han har vundet adskillige priser og anerkendelser for sit arbejde som grafisk bogtilrettelægger bl.a. den globale Charlesworth Group Main Award for Typographical Excellence in Journal & Serial Publishing 1998; Foreningen for Boghaandværks diplom 2001; Lis Ahlmanns Legat 2007; Knud V. Engelhardts Mindelegat 2010; den svenske Berlingpriset 2011; Thorvald Bindesbøll Medaljen 2012; og seneste Forening for Boghaandværks Ærespris i 2013.

Billeder

Foto: Torben Eskerod