Kurven er knækket, men vi er langt fra i mål

For tredje år i træk er andelen af elever fra folkeskolen, der har søgt ind på en erhvervsuddannelse, steget. Dansk Byggeri har armene oppe, men vi har kun nået den første milepæl. Det er urealistisk at nå det politiske mål om, at 25 procent af eleverne i folkeskolen skal vælge en erhvervsuddannelse næste år.

- Nu tør vi omsider tro på, at kurven er knækket. Den første magiske grænse er krydset, og der er grund til at glæde sig over, at over 20 procent af de unge nu har valgt en erhvervsuddannelse, siger adm. direktør Lars Storr-Hansen, Dansk Byggeri.

I bygge- og anlægsbranchen er faglærte medarbejdere kernearbejdskraften. Og mange steder er det allerede nu svært at få kvalificerede medarbejdere.

- Vi skal helt tilbage til 2012 for at se samme søgning til erhvervsuddannelserne. Og vi ser ind i en fremtid, hvor det bliver sværere og sværere for virksomhederne at få faglærte. Hvis ikke det lykkes at tiltrække flere unge til bygge- og anlægsuddannelserne, kan det blive svært at få fat i en håndværker til selv de mest basale opgaver, siger Lars Storr-Hansen.

Også brug for unge over 18

De unge, der søger ind på erhvervsskolerne direkte fra folkeskolen, udgør kun omkring en tredjedel af alle erhvervsskoleelever. Derfor er der et stort potentiale i at satse offensivt på også at få de lidt ældre unge interesserede i at blive faglærte.

- Vi skal i de kommende år gøre alt, hvad vi kan, for at få flere unge til at søge erhvervsuddannelserne. De elever, der kommer direkte fra folkeskolen, er vigtige. Men det er på høje tid at sætte systematisk ind på at få flere af de voksne unge til at søge. Det gælder især dem, der måske allerede har en studentereksamen men ikke er i gang med en videregående uddannelse, siger adm. direktør Lars Storr-Hansen, Dansk Byggeri.

De politiske mål om, at 25 procent af folkeskoleeleverne skal vælge en erhvervsuddannelse i 2020, og at andelen skal stige til 30 procent i 2025, er meget ambitiøse. Ambitionerne skal ikke opgives, men det er absolut nødvendigt at begynde at markedsføre erhvervsuddannelserne langt mere offensivt både over for unge mellem 18 og 25 år og de egentlige voksenlærlinge over 25 år.

Adm. direktør Lars Storr-Hansen, lsh@danskbyggeri.dk, telefon 41 19 33 04
Pressechef Helen Jensen, hje@danskbyggeri.dk, telefon 21 24 47 02