Kurt Beier-sagen bør ankes

Formand for ITD, Christian Sørensen Madsen, håber, anklagemyndigheden anker dommen i Kurt Beier-sagen. Kreativiteten vil fortsætte, hvis man nærmest ustraffet kan drive den slags transportvirksomhed, frygter han.

I denne uge faldt der langt om længe dom i den såkaldte Kurt Beier-sag. Sagen illustrerer ifølge formand for ITD, Christian Sørensen Madsen, på tragisk vis, hvad der sker, når prisen på transport bliver altafgørende, og det blot drejer sig om at tilbyde billigst mulige løsninger. Derfor håber han, at anklagemyndigheden anker dommen:

– Jeg tror ikke, sagen er slut, og jeg håber, den bliver anket. For kreativiteten vil fortsætte, hvis man nærmest ustraffet via et selskab i Polen kan drive transportvirksomhed i Danmark på dansk grund helt ned til 15 kroner i timen og under usle forhold. Det er selvklart ikke acceptabelt og skader både danske vognmænd, branchens ry og vores muligheder for at tiltrække kvalificerede medarbejdere, siger Christian Sørensen Madsen.

Han frygter, at sagen i lang tid vil stå i vejen for den rekruttering, der er så afgørende for forsyningskæderne. Derfor bør hele vognmandsbranchen lægge sig i selen for at rette op på kritisable forhold og fremstå som den attraktive branche, den er. Samtidig håber Christian Sørensen Madsen, at der kan komme noget godt ud af sagen.

– Måske kommer der også lidt godt ud af sagen. Jeg tror i hvert fald, at sagen har været med til, at mange flere danskere og danske virksomheder har fået åbnet øjnene for problemet. Det har været godt for de danske vognmænd, for det har også lagt pres på køberne til at vælge virksomheder, der tilbyder ordnede forhold, siger Christian Sørensen Madsen.

ITD-sejr i PostNord-sagen: PostNord skal tilbagebetale næsten en halv milliard kroner10.9.2021 17:31:03 CEST | Pressemeddelelse

Kommissionen har i dag truffet afgørelse i en klage fra ITD - brancheorganisation for den danske vejgodstransport - over ulovlig statsstøtte til Post Danmark. ITD klagede i november 2017 over danske og svenske kapitaltilførsler til Post Danmark (der er 100% ejet af PostNord), da støtten efter ITD’s opfattelse stiller Post Danmarks private konkurrenter i en helt urimelig konkurrencesituation. Det vækker glæde hos ITD, der længe har kæmpet for at få sat en stopper for de mange statskroner, der gennem de seneste år har flydt i en lind strøm fra den danske stat til Post Danmark.