Kursen er ikke top dollar

Når vi kigger ud af vinduet eller bevæger os ud i haven, er det disse dage svært ikke at lade sig overbevise om, at nu er sommeren endelig kommet. Med den følger for de fleste af os flere ugers ferie lige rundt om hjørnet. Hvis din sommerferie byder på en tur til USA, kan du glæde dig over, at det lige nu er cirka otte procent billigere at leve og købe ind derovre i forhold til årsskiftet 2016/17.

Siden årsskiftet er dollarkursen nemlig faldet, så der ikke længere går over 7 kroner på en dollar, men kun cirka 6,60 kroner. Dollaren steg meget i 2014 og 2015, og kurs 660 er i et historisk perspektiv stadig en forholdsvis dyr dollar.

Faldet siden årsskiftet er således ikke et stort fald, men alligevel til at få øje på, særligt når man kigger på, hvor stabilt dollaren har ligget de seneste par år. En af årsagerne til faldet er, at dollaren steg meget i kølvandet på Donald Trumps indsættelse som USA’s præsident. Trump gik til valg på stimuli, der ville skabe vækst i USA og øge inflationen, og omkring årsskiftet toppede dollaren derfor lige under kurs 720. Siden er noget af gassen sivet ud af forventninger til Trump, og de finansielle markeder har derfor mistet noget af troen på, at han vil lykkes med en skattereform og øget investering i infrastrukturen. Generelt kører økonomien dog på skinner i USA, og ledigheden er lavere end før finanskrisen.

En anden grund til den lavere dollarkurs er, at euroen er steget, da det er gået bedre i Europa end de finansielle markeder har ventet. Styrken i det europæiske opsving er tiltaget siden starten af 2017, og den seneste måned er optimismen steget yderligere hos både virksomheder og forbrugere. Vi skal helt tilbage til perioden lige før finanskrisen for at finde en så høj forbrugertillid. Fremgangen i Europa har tidligere været trukket meget af Tyskland alene. Nu trækker flere lande i den rigtige retning med Tyskland og Spanien som de, der oplever stærkest vækst. Det gør, at vi tror på, at det europæiske vækstlokomotiv har et lidt højere gear end det amerikanske, og at dollarkursen om et år derfor et faldet en smule mere i forhold til i dag.

Mens den amerikanske centralbank siden krisen fire gange har hævet den ledende rente med 0,25 procentpoint, har vi i Europa stadig et lavrentemiljø, hvor Den Europæiske Centralbank, ECB, opkøber obligationer for at holde renten lav og modvirke den lave inflation. På seneste rentemøde var ECB mere positiv i sine udmeldinger, og yderligere rentenedsættelser blev taget af bordet.

Mod slutningen af året vil ECB i vores optik melde ud, at de fra sommeren 2018 begynder at neddrosle de månedlige opkøb af obligationer, som har holdt de lange renter i spændetrøje. Det gør, at vi småt kan skimte en europæisk renteforhøjelse ude i horisonten. Det vil i høj grad bidrage til, at kursen på amerikanske dollars overfor danske kroner vil falde yderligere.

Skrevet af rente- og valutadealer i Sparekassen Kronjylland: Lasse Laursen, lala@sparkron.dk, 89 12 24 94