Kunstigt intelligens skal bruges ansvarligt og etisk

Regeringens udspil på det digitale topmøde har vigtigt fokus på forskning i kunstig intelligens

Danmark er et af de mest digitaliserede lande i verden, og derfor er det ikke et sekund for sent, at der rettes et skarpere blik på, hvordan vi kan drage nytte af kunstig intelligens. Det mener formanden for IDA Thomas Damkjær Petersen, der hilser regeringens Nationale strategi for kunstig intelligens mere end velkommen.

”Vi ved, at andre lande allerede har klædt om, varmet op og har startet kampen. Så hvis vi som nation gerne vil være med fremme, og samtidig sikre at udviklingen sker i et tempo, hvor der også er plads til sikre ansvarlighed og data-etik, er det også ved at være sidste udkald,” siger han.

Mange andre lande satser allerede massivt på AI-området, og Danmark har gode forudsætninger for at implementere den kunstige intelligens, og ikke mindst gøre det på en etisk forsvarlig måde, mener IDAs formand.

”Kunstig intelligens og de algoritmer, der ligger bag får større og større indflydelse på både vores liv som borgere og som en konkurrencefaktor for dansk erhvervsliv. Det er derfor vigtigt, at vi anskuer de muligheder, der er i kunstig intelligens, og på samme tid holder et vågent øje med de negative aspekter,” siger Thomas Damkjær Petersen der også er formand for SIRI-kommissionen.

IDA bakker derfor fuldt ud op om, at der sikres en solid dansk forskning i kunstig intelligens, der både styrker kompetencerne og teknologiudvikling og som samtidig kan være med til at bruge dataetik og ansvarlighed som et internationalt konkurrenceparameter.